Bella Adamova
S „hlasem, který zjevně dokáže cokoli“, obdařeným „teplým, bohatým zabarvením“ (Classica), „odlišným, okamžitě rozpoznatelným a výjimečným“ (Aktualne.cz), jehož „interpretace představuje okouzlující kaleidoskop hlasových výrazových možností“ (Opera Plus), se umělecké působení mezzosopranistky Belly Adamové na koncertních a operních pódiích rozprostírá napříč hudebními obdobími, žánry a kulturami od baroka po současnost s přirozenou lehkostí, se zvláštním zaměřením na repertoár uměleckých písní, který představuje v hluboce a promyšleně sestavených recitálových programech.
S pianistou Michaelem Geesem vydala dvě kritiky oceněná alba – „Blooming“ (2019) a „There is Home“ (2023), které zkoumají koncept hledání a definování pocitu domova prostřednictvím písní Pavla Haase, Benjamina Brittena, Gustava Mahlera a Modesta Musorgského, volně propletených a organicky proložených improvizacemi na vybrané básně.
Adamova získala řadu ocenění na mezinárodních soutěžích: v roce 2022 vyhrála hlavní cenu v kategorii oratoria na Mezinárodní pěvecké soutěži v 's-Hertogenbosch a společně s pianistou Maltem Schäferem je laureátkou mezinárodní soutěže Franze Schuberta a moderní hudby v Grazu v kategorii Lied duo. Získala také první cenu na Mezinárodní soutěži Roberta Schumanna (2021), cenu Waltera a Charlotte Hamelových na Bundeswettbewerb Gesang v Berlíně, cenu Czech Song Prize na Emmy Destinn Awards v Londýně a cenu Nadace Bohuslava Martinů na Mezinárodní soutěži Antonína Dvořáka. BBC Music Magazine ji nedávno představil jako vycházející hvězdu.
Mezi její nedávné úspěchy patří debut na BBC Proms a Dvořákově Praze s Jakubem Hrůšou a Českou filharmonií v Janáčkově Glagolské mši, de Fallovo El amor brujo s Filharmonií Bohuslava Martinů a Robertem Kružíkem, altová sóla v Mahlerově 2. a 8. symfonii s Pražskými symfoniky (FOK) a Tomášem Braunerem, v Mozartově Requiem se Západočeským symfonickým orchestrem a dirigentkou Alenou Hron a v Berliozově Les nuits d'été s Baborák Ensemble. Na operní scéně se objevila v Theater Bielefeld v Carmen jako Mercédès a v Národním divadle v Praze jako Třetí lesní víla v nové inscenaci Rusalky (režie duo SKUTR/dirigent Tomáš Netopil). Na festivalu Pražské jaro debutovala sólovým recitálem a vystupovala na významných scénách a festivalech, jako jsou Heidelberger Frühling, Svatováclavský hudební festival (SHF), Music is… Festival, České centrum New York a Villa Senar, švýcarská rezidence Sergeje Rachmaninova.
Mezi její nejbližší plány patří Mahlerovy Rueckertovy písně a orchestrální písně Almy Mahlerové s Gregorem Mayrhoferem a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (SOČR), Schubertova Winterreise na Litomyšlských hudebních večerech, program Charlese Ivese, Debussyho Trois chansons de Bilitis a Schumannův Liederkreis nach Eichendorff, op. 39 na zámku Žďár nad Sázavou a Händelovy árie s Tomášem Netopilem a Ensemble Colloredo.
Bella Adamova se narodila v Grozném v Čečensku a vyrůstala v Praze. Hudební studia absolvovala v Kolíně nad Rýnem, Hannoveru a na londýnské konzervatoři Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance, studovala improvizaci na Basilejské hudební akademii a další vzdělání získala v nadaci Royaumont Foundation a v Tanglewood Music Center, letní akademii Bostonského symfonického orchestru. Měla tu čest učit se mimo jiné od Anne Sofie von Otter, Christopha Prégardiena, Thomase Hampsona, Simona Keenlysidea, Jana Philipa Schulze, Dawn Upshaw, Christiana Immlera, Kateřiny Knežíkové a Corinne Winters.