František Rauch
Jirák: Sonáta - Na rozhraní - Malá klavírní suita / Rauch
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Dr. Jaromíra Kříže k původnímu LP albu 1 11 0867 "Karel Boleslav Jirák Klavírní skladby" vydanému v roce 1971 v Supraphonu a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
KAREL BOLESLAV JIRÁK (*1891), český skladatel, pedagog a dirigent patřil k významným osobnostem našeho hudebního života. Zasáhl do celé řady hudebních oborů. Začal komponovat už při svých gymnasiálních studiích. Po maturitě studoval současně práva (v dokončení tohoto studia mu zabránila válka, poslouchal přednášky z hudební vědy u Zdeňka Nejedlého, studoval soukromě skladbu u Vítězslava Nováka a J. B. Foerstra. Široký kulturní rozhled přivedl mladého Jiráka záhy do středu pražské hudební společnosti...Již za první světové války si probojoval přední místo mezi skladateli své generace. Cykly písní na slova Heinricha Heineho, I. Smyčcový kvartet aj. představují pozoruhodná avantgardní díla české předválečné moderny a mnoho dalších významných osobitostí naší hudby. V létech po první světové válce se projevil i u nás vliv nového poválečného umění, reprezentovaného v hudební oblasti zejména tzv. pařížskou Šestkou a velkou tvůrčí osobností Gustava Mahlera. Byla zřízena čs. sekce Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu a K. B. Jirák se stal jejím čelným funkcionáře. Mezinárodní styky, s touto funkcí spojené, a možnost čerstvého poznávání nové tvorby, to vše mělo rozhodující vliv na další Jirákovu skladatelskou orientaci. Intelekt i skladatelské nadání ho vedly k myšlence pokusit se o sloučení českých hudebních tradic, představovaných tehdy vůdčími jmény české hudby starší generace - Josefem Sukem, Vítězslavem Novákem J. B. Foerstrem - s novými avantgardními směry, s nimiž se Jirák seznámil v zahraničí. V této době vznikla (1923) jeho klavírní suita NA ROZHRANÍ, cyklus šesti skladeb nevelkého rozsahu, pozoruhodná v celkové koncepci a klavírní stylizaci. Co zaujme v partu především, je čistota skladebné práce a úspornost....KLAVÍRNÍ SONÁTA op. 30 z r. 1926 patří k nejvýznamnějším dílům Jirákovy klavírní tvorby z období mezi dvacátými a třicátými léty. Typický Jirákův smysl pro syntézu se zde projevuje mnohem výrazněji, než v suitě Na rozhraní. Atonalita, moderní, svérázná a smělá harmonická práce, zajímavé a osobité použití kontrapunktu a v neposlední řadě i invenční prvky tohoto díla, vynalézavé, decentní, opřené o silný intelekt a estetický smysl, dávají umělecké výpovědi této sonáty platnost značně širší, než dobovou...Doplněk desky tvoří MALÁ SUITA PRO KLAVÍR op. 12, komponovaná v roce 1916. Třebaže v Jirákově dosavadním díle má význam spíše okrajový, je dokladem jeho kompozičního nadání i smyslu pro formu....
KAREL BOLESLAV JIRÁK (*28. ledna 1891 – †30. ledna 1972)
Diskuze k albu