František Rauch
František Rauch - klavírní recitál
Podobné tituly
Informace o albu
Původní 2LP komplet 1111 2741 "František Rauch - klavírní recitál" vydal Supraphon v roce 1979; první LP kompletu bylo vydáno digitálně na CD albu SU 0080-2 "Smetana,B. Sny / Rauch" v roce 1995, ale v původní sestavě vychází 2LP komplet digitálně poprvé. Z obsáhlého komentáře Dr. Václava Holzknechta vybíráme:
FRANTIŠEK RAUCH pochází z rodiny, kde slyšel od útlého věku hudbu...hodiny na klavír ukázaly, že jde o mimořádné nadání a šťastná náhoda přivedla Rauchovi do cesty včas pianistu, který mohl mít - a měl - na jeho rozvíjející se talent dobrý vliv. Byl to smetanovsky orientovaný a hudebně široce fundovaný Emil Mikelka. Odtud pak vedla cesta do Prahy ke Karlu Hoffmeistrovi, v jehož mistrovské třídě na pražské konzervatoři pobyl mladý Rauch v letech 1929-1931...Muzikálnost jeho klavírních učitelů ho vedla ke studiu kompozice u Vítězslava Nováka (1936-1937), jehož vlivu zase můžeme přičítat i několik Rauchových kompozic (klavírní suita Jaro, klavírní Concertino s malých orchestrem či houslovou sonatinu s klavírem). Znalost skladby mu jako pianistovi prospěla tím, že lehčeji chápal hudební struktury hraných děl a snadněji si je mohl pamatovat - i že bezpečně hudební styly a mohl je správně tlumočit. Díky tomu získal František Rauch přehled po literatuře a načerpal z ní repertoár, který u nás v šířce záběru nemá obdoby....Význam Rauchovy klavírní činnosti v našem prostředí je dvojí. Mohl své posluchače seznamovat se světovými autory na mezinárodní úrovni - s Beethovenem, Mozartem, Schumannem, Lisztem, Chopinem, Brahmsem, Schubertem i jinými základními zjevy - , takže obecenstvo ne muselo čekat na hosty, až mu něco na svých recitálech poskytnou...Rauch obstál a vyhrával i v cizině, o tom svědčí jeho četné zahraniční zájezdy - do Švýcar, Dánska, Belgie, Francie, NDR, Polska, Jižní Ameriky, Japonska, Španělska - odkud přivezl pokaždé velmi pochvalné kritiky svých výkonů. Druhý význam Raucha jako pianisty tkví v tom, že se hlásí k české klavírní tvorbě, kterou tolik jiných pianistů opomíjí...Zejména si Rauch oblíbil Smetanu, z jehož obsáhlého odkazu si vybral pro sebe cyklus Črt a zvlášť blízký cyklus Snů....Profilová deska obsahuje několik skladeb z jeho repertoáru a může poskytnout dobrou představu jeho hráčských kvalit. Ke skladbám - jde tu o známá díla - je třeba podotknouti aspoň stručně toto: SMETANŮV cyklus SNY vznikl v době skladatelovy hluchoty (1874-1875) a byl věnován mistrovým žačkám, které o něho v době tak tíživé nemoci jevily upřímný zájem. Byly to mladé šlechtičny - Smetana vyučoval ve svých začátcích v rodině Leopolda Thuna, kde se dostal do styku s řadou vzdělaných lidí, kteří mu i později osvědčili přátelství. Styl cyklu je přizpůsoben vkusu a cítění oněch mladých žen a v některých číslech, jako je Zaniklé štěstí (1), Útěcha (2) a v Salóně (4), připomíná v technice i v citovém oparu Liszta. V Čechách (3), Před hradem (5) a Slavnost českých venkovanů (6) jsou ve své tématice i obsahu zcela české. Cyklus ČRTY komponoval Smetana souběžně s cyklem Lístků do památníků na rozhraní čtyřicátých a padesátých let a získal pro obě díla pochvalné uznání Lisztovo a K. Schumannové. V opusu 4 je obsaženo malé Preludium, dvě půvabná čísla Idyla a Vzpomínka a fuga Vytrvalá snaha, která na malé ploše ukazuje polyfonní dovednost, aniž ztrácí průzračný jas. Opus 5 zahajuje SCHERZO-polka, skvost invence a lehkého šarmu, melancholická Zádumčivost, jemný žánr Přívětivá krajina a konečně Rapsódie, jejíž rytmický a melodický obrys lze spatřovat v árii Podhajského ze Dvou vdov (Aj,vizte lovce tam).
Z CHOPINOVY tvorby si vybral Rauch FANTAZII F MOLL, OPUS 49 a SCHERZO B MOLL, op, 31. Polský romantik (1810-1849) vnesl do světové hudby slovanské mélos a zároveň i citový obsah, který ve svém bohatství i ve své upřímnosti - spolu s novou hudební řečí, v níž chromatika a smělá harmonie působí překvapivě i dnes - patří k vrcholným projevům romantického subjektivismu a má nicméně obecný obsah. ...ROBERT SCHUMANN (1810-1849), německý současník Chopinův, vzbudil pozornost a sklidil velký úspěch mladými díly, v nichž okouzlující melodie, podložené jemně dráždivou harmonií a provokující tehdejší konzervativce úmyslnou nekonvenčností bez učené práce a bez dlouhých souvislostí mu získaly právem nesmrtelnost. CARNAVAL (Karneval), op. 9 patří do této skupiny jako reprezentační skladba: je to sled letmých výjevů, v nichž se střídají masky a něžné i bujaré city v pestrém reji: nakonec zazní vítězný pochod mládí, které si říkalo Davidovci a dodnes žije pod jinými jmény stejně svěží jako tehdy.
FRANTIŠEK RAUCH (*4. února 1910 – † 23. září 1996)
Diskuze k albu