Jan Bartoš, Petr Popelka
Beethoven, Rejcha: Klavírní koncerty
Podobné tituly
Informace o albu
Slavný Beethoven i Rejchova premiéra z rukou výjimečných interpretů
Stejně jako dobře známá dramata Beethovenova, i životní příběh Antonína Rejchy by vydal na napínavý životopisný film. Tato nahrávka však nabízí především pohled na přátelství dvou velkých skladatelů přelomu 18. a 19. století. Narodili se ve stejném roce a od prvního setkání patnáctiletých mladíků ve dvorní kapele v Bonnu se stali blízkými přáteli. Společně studovali na bonnské univerzitě, pojí je přátelství s Haydnem a jejich tvorba především ve vídeňském období je dosti provázaná. Právě ve Vídni v krátkém období vznikly Rejchův jediný a Beethovenův pátý a nejslavnější klavírní koncert, oba v „heroické“ tónině Es dur. Zatímco „Císařský“ patří k pilířům klavírní literatury, ten Rejchův se zde dočkal první kompletní nahrávky; chybějící část sólového partu byla objevena teprve v roce 2018. Jan Bartoš je velmi oceňovaný beethovenský interpret a jistě zde navazuje na tradici svých učitelů, Ivana Moravce a Alfreda Brendla. Skvělá společnost Vídeňských symfoniků, kteří mají Beethovena ve své DNA, dává živé nahrávce z Pražského jara punc autenticity. Za detailně propracovanou studiovou nahrávkou Rejchy pak stojí Pražští rozhlasoví symfonikové. Svrchovaným šéfem obou orchestrů a skvělým Bartošovým partnerem je Petr Popelka, dnes již bez nadsázky světový dirigent se vzácnou schopností vdechnout smysl a život každé notě. Přátelé Beethoven a Rejcha se tak symbolicky znovu setkávají – po více než dvou staletích – na jednom albu, v jedinečné muzikantské společnosti.
Antonín Rejcha (1770–1836) – Klavírní koncert Es dur*, Ludwig van Beethoven (1770–1827) – Klavírní koncert č. 5 Es dur, op. 73 „Císařský“
Jan Bartoš – klavír, Wiener Symphoniker, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, dirigent Petr Popelka
* První kompletní nahrávka
Diskuze k albu