Miroslav Kokoška, Pražské marimbové trio
Pražské marimbové trio
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Alicante. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Petara Zapletala k původnímu LP albu 8111 0293 "Pražské marimbové trio" vydanému Pantonem v roce 1982 a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
MIROSLAV KOKOŠKA (1944) studoval do roku 1968 hru na bicí nástroje na pražské konzervatoři u profesorů Vladimíra Vlasáka a Stanislava Hejného. Působil potom jako tympanista v symfonickém a v komorním orchestru; vystupoval s Tanečním orchestrem Československého rozhlasu v Praze. Od roku 1975 je členem Velkého tanečního orchestru Československé televize jako specializovaný hráč pro obor melodických bicích nástrojů. Tam také před sedmi lety (1975) získal možnost hrát na kvalitní marimbu. Marimba Kokoškovi učarovala: nabídla mu podstatně více technických i barevných možností, než xylofon a vibrafon - zejména proto, že technika hry čtyřmi paličkami, kterou zavedl a s takovou suverenitou ovládal americký vibrafonista Gary Burton, dovolila pronikavé obohacení virtuózní brilance a udělala z nástroje původně jen melodického instrument, schopný podávat i ucelený harmonický doprovod. Po několika letech asketické tvrdé práce vstoupil Miroslava Kokoška s marimbou poprvé na klasické koncertní pódium, aby marimbu prosadil do povědomí hudební veřejnosti a představil ji jako sólový nástroj...Kokoška se nespokojil jen se sólovými možnostmi: v roce 1981 založil komorní soubor v nástrojovém obsazení marimba, flétna a kytara, pro který svým zaujetím pro věc a zejména vlastní inspirativní hrou vyprovokoval vznik nových skladeb. Otázkou ovšem bylo, zda koncertní večer sestavený převážně z kompozic soudobých autorů, v podání do té doby neznámého, nezvykle znějícího ansámblu bude s to dostatečně zaujmout posluchače. Odpověď na ni přinesl jednoznačně hned první koncert zařazený do nového cyklu večerů v Paláci kultury v Praze pod názvem Koncerty nad Prahou...Úctyhodné bylo už to, že vznik souboru probudil tvořivý zájem několika renomovaných českých skladatelů, a že tato inspirace vedla ve většině případů k uměleckému výsledku, který znamenal nepochybný autorský přínos. S některými z tehdy hraných skladeb se setkáváme i na této první desce PRAŽSKÉHO MARIMBOVÉHO TRIA.
...Pražské marimbové trio, které už natočilo řadu snímků ve studiích rozhlasu i televize, vzniklo jako náročný tvořivý projekt; má svou činností definitivně potvrdit, že nový nástroj má co říci dnešním posluchačům v koncertním sále. Základní obsazení tvoří marimbafon, flétna a kytara. Jan Riedlbauch, profesor pražské konzervatoře, premiéroval více než osmdesát soudobých skladeb. Miloslav Klaus, který ukončil svá studia konzervatoře v roce 1981 u prof. Jiřího Jirmala, je úspěšným soutěže pařížského rozhlasu a televize. Instrumentální obsazení tria nemusíme pokládat za konečné a neměnné: M.Kokoška předpokládá do budoucna také možné kombinace tria s dalšími nástroji (např. s violou, violoncellem, basklarinetem atd.). Úsilí Miroslava Kokošky potvrzuje, že - jako se vývoj hudby nezastavil ani u Mozarta, ani u Brittena - vývoj moderního instrumentáře neustrne u xylofonu ani u vibrafonu...
Diskuze k albu