Martin Mysliveček
Bach, Sanz, Seixas, Weiss
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Karla Mlejnka k původnímu LP albu 1111 3425 "Martin Mysliveček Bach, Sanz, Sixas, Weiss" vydanému v Supraphonu v roce 1984 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Mistři moderní kytarové hry svými programy dokazují, že jejich nástroj je po výrazové i technické stránce natolik rovnocenným partnerem jiných strunných nástrojů, že je schopen uspokojit i náročné estetické požadavky. Platí-li to pro soudobou skladatelskou produkci, v níž se pro kytaru píší virtuózní koncertní skladby, tím spíše to platí pro starší stylová období, jmenovitě pro renesanci a baroko. Tehdy byla kytara jedním z mnoha nástrojů vhodných pro domácí provozování hudby a prosazovala se vedle populární loutny a později cembala. Jestliže se dnes v kytarovém repertoáru 17. a 18. století setkáváme s přepisy děl původně psaných pro jiné nástroje, zůstává podobná licence v mezích stylové praxe a můžeme ji přijímat jako autentickou. V 17. století měla kytara své skladatele i interprety, zejména v románských zemích. GASPAR SANZ (1640-1710) byl Španěl, varhaník a skladatel ve službách královského dvora v Neapoli, později Madridu. Vydal učebnici kytarové hry a sám psal skladby se stylizovanými prvky španělských písní a tanců: své taneční suitě dává národní přízvuk tím, že užívá některých typických španělských tanečních forem. Sanzovu suitu adaptoval pro moderní koncertní potřeby uruguayský kytarista a pedagog Abel Carlevaro. CARLOS SEIXAS (1704-1742) psal většinu svých skladeb pro varhany a cembalo. Narodil se v portugalské Coimbře, působil v královské kapele v Lisabonu; zde se potkal s Dominicem Scarlattim, který byl ve dvacátých letech 18. století angažován u portugalského dvora. Jeho dílo se stalo velkým vzorem mladého Sexase: také on, stejně jako Scarlatti, vytvořil desítky cembalových sonát, krátkých, jednovětých kompozic s brilantní nástrojovou sazbou, která - jak se ukazuje - je velmi vhodná pro kytarovou techniku. Vysoce ceněným virtuosem na loutnu byl v 1. polovině 18. století SILVIUS LEOPOLD WEIS (1686-1750), německý současník J. S. Bacha....jeho dílo, určené převážně pro loutnu, obsahuje dobové formy - sonáty, suity, koncerty. Dnes je známe většinou z kytarového přepisu: Tombeau - Tryznu na smrt hraběte Losyho, transkriboval z loutnového originálu rakouský kytarista, profesor Vysoké hudební školy ve Vídni Karl Scheit. Tvůrčí příspěvek, který vložil do loutnové literatury JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750), je nevelký, avšak nezůstává pozadu za jinými Bachovými instrumentálními díly köthenského období. V oněch osmi letech, jež předcházela Bachově éře v Lipsku, psal skladatel převážně díla komorní. Také loutnová Partita c moll (BWV 997) se řadí mezi skladby komponované v Köthenu kolem roku 1722...Kytarové znění je dílem německého muzikologa a kytaristy Hanse Dagoberta Brugera (1894-1932), který byl vydavatelem Bachových loutnových skladeb...
MARTIN MYSLIVEČEK (1950), český kytarista mladé generace studoval na brněnské konzervatoři u A.Sádlíka a an vysoké škole Franze Liszta ve Výmaru u R.Zimmera. Tři roky za sebou (1975-1977) získal úspěchy na mezinárodních kytarových soutěžích v Markneukirchenu v NDR (1.cena), v Paříži a v soutěži A.Diaze v Caracasu ve Venezuele (2.ceny)...Dosud vydal desku se soudobými díly (Panton). V bohaté koncertní činnosti vystupuje jako sólista i jako komorní hráč...
Diskuze k albu