Petr Paulů
Španělské kytarové skladby
Podobné tituly
Informace o albu
Komentář Svatavy Barančicové k původnímu CD 71 0083-2 „Petr Paulů Španělská kytarová hudba“ vydanému Bontonem Music v roce 1992 a nyní vycházejícímu v Supraphonu pouze digitálně:
Španělská hudba – to je kytara, tanec a zpěv. Tento nejoblíbenější španělský lidový nástroj nezůstal nikdy uzavřen jen do folklórní oblasti, ale ovlivňoval i tvůrce umělecké hudby všech epoch. Stačí vzpomenout renesanční vihuelisty, barokní loutnisty a kytaristy, a tak bychom mohli pokračovat až po dnešek. Výběr kytarových skladeb na této desce začíná obdobím klasicismu, kdy barokní loutnu, pěstovanou po staletí ve vysoké společnosti, vystřídala nová, moderní kytara, téměř stejná, jak ji známe dnes. Přinesla virtuózům takové technické možnosti, že brzy soupeřili o přízeň ve společenských salónech s klavírním hegemonem. K takovým virtuózům patřil i FERNANDO SOR (1778-1839), jehož tvorba nese více znaků celoevropského klasicko-romantického repertoáru nežli španělských rysů. Ty se silněji projevují v pokročilém romantismu, ve skladbách ENRICA GRANADOSE (1867-1916) a ISAACA ALBÉNIZE (1860-1909). Odpovídají tomu i názvy kytarových miniatur, upomínající na různé španělské reálie, kraje a tance. Ve 20. století s novým vzestupem zájmu o kytaru dosáhly tyto drobné koloritní skladbičky takové popularity, že se pro kytaru začalo ve španělském stylu skládat i mimo Španělsko. A tak vedle domácích autorů jako FEDERICO MORENO-TORROBA (1891-1982), JOAQUIN RODRIGO (1902) a ANTONÍN RUIZ-PIPO (1934), můžeme do španělského kytarového repertoáru zařadit i skladby Angličana JOHNA W. DUARTA (1919) nebo Argentince JORGE CARDOSA (1949), který zpracovává silnou folklórní a kytarovou tradici své země.
PETR PAULŮ (1956) se narodil v Nymburku, absolvoval plzeňskou konzervatoř a pražskou AMU. Byl žákem Arnošta Sádlíka, Štěpána Raka a Martina Myslivečka, navštěvoval mistrovské letní kursy u Johna W.Duarta v Mikulově. Petr Paulů účinkoval v televizi, rozhlase, spolupracoval s dětským sborem Severáček. Působí v oblasti filmové a scénické divadelní hudby. Od r. 1983 vyučuje na pražské konzervatoři a je autorem kytarové školy Breviář klasického kytaristy. Svou první desku natočil s nástrojem vídeňského mistra Tobiase Brauna.
Diskuze k albu