Miroslav Táborský
Vondruška: Lucemburská epopej II. Kralevic Karel (1334–1348)
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Viera Strnisková. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Budoucí král a císař přichází do Prahy.
Spisovatel a historik líčí jedno z nejslavnějších období našich dějin, kdy byla Praha centrem římské říše.
„Toto království jsme nalezli tak zpustošené, že jsme nenašli jediného hradu svobodného, který by nebyl zastaven se všemi královskými statky, takže jsme neměli, kde bychom přebývali, leč v domech měšťanských jako jiný měšťan,“ píše Karel IV. ve svém životopise Vita Caroli. Leč my z kronik víme, že královský palác na Pražském hradě byl sice zpustošen, ale ne natolik, aby se po několika měsících oprav do něj nemohl v roce 1334 Karel nastěhovat. Těmito přízemními starostmi budoucího významného vladaře začíná druhý díl románové fresky, která má neradostný konec – smrt Jana Lucemburského. Oba – otec i syn – musejí nejen vyvíjet diplomatické úsilí v zahraničí, ale i čelit snaze české šlechty upevnit a chránit její stavovské výsady.
Vlastimil Vondruška (1955)
Český historik, publicista a spisovatel, autor mnoha historických detektivních příběhů. Vedle knih s „vyšetřovatelem“ Oldřichem z Chlumu píše i historické epopeje z období Přemyslovců, Lucemburků a husitství. Svou erudici historika uplatňuje i v sérii Život ve staletích. Patří k nejprodávanějším a nejoblíbenějším českým autorům. Za své dílo byl oceněn Zlatou stuhou IBBY, cenou knihovníků SUK a získal sedm cen čtenářů nakladatelství MOBA. Kromě literatury patří mezi jeho zájmy horolezectví, cestování, štípání dřeva, fotografování a pes.
Miroslav Táborský (1959)
Český herec, laureát Ceny Alfréda Radoka za mužský herecký výkon roku v roli Jindřicha v inscenaci Konec masopustu a nositel španělské Goyovy ceny. Na DAMU se dostal napočtvrté, mezitím vystudoval fyziku na pedagogické fakultě. Jeho první angažmá bylo v kladenském divadle, vedle toho si stále rozšiřoval svůj herecký rejstřík – například mimickými rolemi ve Studiu GAG Borise Hybnera. Přelomová pro něj byla spolupráce s režisérkou Hanou Burešovou v Divadle v Dlouhé, významné role ztvárnil v inscenacích Martina Huby (Garderobiér, Král Lear). Dnes ho můžeme vidět v Žižkovském divadle Járy Cimrmana, v Divadle v Řeznické, ve Viole, v Divadle Ungelt a na jiných scénách. Věnuje se také dabingu.
Diskuze k albu