Různí interpreti
Železný: Dechové kvintety, Trio pro piano
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Petara Zapletala k původnímu LP albu 1 11 1755 "Lubomír Železný Kvintet pro 2 housle, klarinet, violu a violoncello, Dechový kvintet, Trio pro housle, violoncello a klavír" vydanému Supraphonem v roce 1975 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Jakkoliv vychází LUBOMÍR ŽELEZNÝ ve své dosavadní skladatelské tvorbě důsledně z evropské hudební tradice, zejména pak u pozitivních přínosů hudby dvacátého století, vlastní výrazový rejstřík jeho děl (a konec konců i postupně se rozšiřující zvládání stále náročnějších technických problémů) se skladbu od skladby neustále prohlubuje a obohacuje. Železný, žák profesorů K. B. Jiráka, Karla Janečka a Pavla Bořkovce, nebyl nikdy tvůrcem, jenž by ze své dílny vydával v relativně krátkých intervalech nová a nová díla. Naopak, uvážíme-li, že se letos (nar.18.3.1925) dožívá padesátky, je jeho tvůrčí žeň ve srovnání s jinými autory relativně menší. Ale oč úporněji a - řekl bych - kritičtěji přistupuje Železný ke každému ze svých tvůrčích záměrů, oč déle hledá definitivní řešení, o to vycizelovanější a zralejší je každá partitura, kterou odevzdá k provedení. Svědčí o tom nejen už houslový koncert z roku 1949, který se po premiéře právem vřadil mezi repertoárová díla; platí to i o jeho Koncertantní hudbě pro violu, smyčce a klavír z roku 1968 - a z nedávné doby to potvrzuje i Železného Symfonie pro komorní (malý) orchestr z roku 1971, provedená po premiéře už většinou našich domácích těles. Komorní díla, zaznamenaná na této gramofonové desce, vznikala v rozpětí osmi let: Trio pro klavír, housle a violoncello pochází z roku 1966. Kvintet pro dvoje housle, violu a violoncello byl komponován v roce 1969 a konečně Dechový kvintet vznikl a měl premiéru v roce 1972. Všechna tři díla spojuje shodný rys formálního řešení, zakotveného vždy ve třech klasicky utvářených větách; díla se však od sebe odlišují nejen použitým instrumentářem, ale také v rovině ryze hudební, jež má ráz v podstatě zcela "absolutní" - smíme-li ovšem použít tohoto termínu pro hudbu vesměs tak silně sdělnou...Tři komorní díla Lubomíra Železného představují svého autora hned z několika zorných úhlů jako tvůrce širokého záběru, jako skladatele, jemuž se v oboru instrumentální tvorby daří naplnit zvolenou formu zajímavým a - co je nejdůležitější - pro posluchače sdělným a srozumitelným obsahem.
Diskuze k albu