Symfonický orchestr Čs. rozhlasu v Praze, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Miloš Konvalinka
Krejčí: Symfonie č. 2 - Konvalinka: Symfonická báseň
Podobné tituly
-
Czech Philharmonic Orchestra, Antonio Meneses, Prague Symphony Orchestra
-
Symfonický orchestr hl.m. Prahy, Symfonický orchestr Čs. rozhlasu v Praze
-
Symfonický orchestr hl.m. Prahy (FOK), Miloš Konvalinka
-
Boris Monoszon, Symfonický orchestr Čs. rozhlasu v Praze, Miloš Konvalinka
-
Symfonický orchestr Čs. rozhlasu, Vladimír Válek
-
Symfonický orchestr Čs. rozhlasu v Praze/Vladimír Válek
Informace o albu
Z komentáře Dr. Jana Ledče k původnímu LP albu 8110 0111 "Iša Krejčí: II. symfonie in cis - Miloš Konvalinka: Symfonická báseň" vydanému Pantonem v roce 1980 a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
Československý hudební slovník z konce let padesátých charakterizuje MILOŠE KONVALINKU jako průbojného dirigenta a skladatele, v jiných charakteristikách této výrazné osobnosti našeho současného hudebního života čteme nejednou o šíři a mnohostrannosti Konvalinkova talentu. I když si život později vynutil redukci tvořivého záběru a soustředění umělcových sil především k profesi dirigentské, je tato mnohostrannost právem koncepčně zmíněna na desce, která je mu připsána k jeho šedesátým narozeninám. Konvalinka je tu profilován jako dirigent i jako skladatel a navíc výběrem skladeb je evokováno v pozadí i období jeho olomouckého působení, v němž vedle práce umělecké nabyla v jeho činnosti mimořádně na významu i tvůrčí organizátorská aktivita širokého rozsahu...Skladatelské dílo Miloše Konvalinky je integrální složkou jeho uměleckého vývoje. Ukázala to již absolventská "Jarní symfonie" z roku 1943, později řada skladeb komorních, malá kantáta "Milovaná zem" (1955), cykly písní "Vyznání" (1954) a "Zem, z níž jsme vyšli" (1960), sociálně motivovaný melodram "Frývaldov" nebo suita ze scénické hudby ke hře Nazima Hikmeta "Josef a bratři jeho". SYMFONICKÁ BÁSEŇ PRO HOUSLE A ORCHESTR z roku 1956 je Konvalinkovým dílem stěžejním. Je ukázkou skladatelovy dramaticky vypjaté hudební řeči, rostoucí v podstatě z romantického základu, melodicky nosné a charakterizované smyslem pro smyčcový zvuk a jemným nástrojovým cítěním. Dílo, které je autobiograficky koncipované, má vnější podobu jednovětého houslového koncertu, v němž sólový part houslí jakoby koncentroval obraz individuálního lidského života.... Široký repertoár Konvalinkových dirigentských kreací z oblasti české soudobé tvorby je dála zastoupen II. SYMFONIÍ IN CIS Iši Krejčího (1904 až 1968), jednou ze skladeb, jejímuž zrodu byl Konvalinka nablízku a která poprvé zazněla pod jeho taktovkou...
Diskuze k albu