Různí interpreti
Slavický: Cesta srdce, Kapr: Symfonie č. 7
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Pavla Skály k původnímu LP albu 1110 3398 "Milan Slavický Cesta srdce, Jan Kapr Symfonie č. 7 "Krajina dětství"" vydanému Supraphonem v roce 1984 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
JAN KAPR (1914) formuloval v 60. letech principy svého nového kompozičního systému teoreticky, ale především prokázal jejich nosnost a komunikativní schopnost tvorbou, kterou zasáhl významně do vývojových procesů české soudobé hudby. Uveďme v této souvislosti například Šifry pro klavír, bicí nástroje a elektronické zvuky (1965), Oscilace pro housle a komorní soubor (1968) a mnohokrát provedené koloraturní etudy Cvičení pro Gydli, pro soprán a harfu (1967)..…SYMFONIE č.7 „KRAJINA DĚTSTVÍ“ pro dětský sbor a orchestr na texty lidových slovenských říkadel ze sbírky F. Wolfa a K. Plicky „Z mého života“ vznikla v roce 1968 na popud Slovenské filharmonie k 20. výročí jejího vzniku. Jde o rozměrnou třídílnou kompozici s vedoucí složkou dětského sboru, který má vedle zpěvu, mluveného slova, zvolání atd. předepsány i vysloveně herecké akce. Autor sám charakterizuje první větu jako dětskou hru, v níž se uplatní i dětské slovní hříčky, které mají podivuhodně blízko ke „složitostem“ moderního uměleckého projevu. Druhá věta přináší tři smutná žalování malých sirotků. Ve třetí větě opět dostává slovo spontánní projev sboru malých sólistů. V samotném závěru vystoupí na pódium holčička s panenkou, ale nic nezazpívá ani neřekne, vše za ní vypovídá orchestr (něžný obraz budoucího mateřství). Kapr nikde necituje ani neimituje slovenský folklór – všechny hudební tvary jsou odvozeny z předem stanovené mnohačíselné nedodekafonické řady…
MILAN SLAVICKÝ (1947) patří k nejúspěšnějším českým autorům mladé generace, což potvrzují četná významná ocenění, kterých jeho skladby dosáhly v domácích i zahraničních soutěžích…Vystudoval muzikologii na filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (1972) a zároveň byl žákem J. Kapra a C. Kohoutka na Janáčově akademii múzických umění v Brně, kde absolvoval v roce 1973. Věnuje se především instrumentální tvorbě symfonické (Pocta Saint-Exupérymu, Diptych pro velký orchestr) a především komorní (Concertino pro klavír a komorní soubor, trio Musica lirica, klavírní trio Prosvětlení I, Dechový kvintet, smyčcový kvartet Dialogy s tichem atd.).
KONCERT PRO HOUSLE, DECHOVÉ A BICÍ NÁSTROJE, CELESTU A HARFU “CESTA SRDCE“ z roku 1978 patří do řady Slavického děl z poslední doby, v nichž autor usiluje o výrazovou profilovanost a vnitřní diferenciaci hudební tkáně pomocí zvukové barvy se zřetelně charakterizovanou výrazovou typizací. V jednovětém koncertu mají nejen housle, ale i řada dalších nástrojů své vyhraněné „místo v ději“, svou roli, vyvíjející se v čase. Housle jsou v tomto smyslu jakýmsi „lyrickým hrdinou“, procházejícím celým dějem a zápasícím o svůj svět, svůj způsob vyjádření a nakonec vítězství silou své čistoty, opravdovosti a upřímnosti…
Diskuze k albu