Různí interpreti
Jazz Praha - Live
Podobné tituly
Informace o albu
Komentář Stanislava Titzla k původnímu LP albu 81 0660-1 "Jazz Praha - Live" vydanému Pantonem v roce 1986 a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
Festival JAZZ PRAHA si už při svém zrodu v roce 1983 dal za úkol seznamovat posluchače se současnými trendy i aktuálními novinkami na československé a především pražské hudební scéně. Orientuje se na mainstream a moderní jazz, určitý prostot je však pravidelně vyhrazen i tradicionalistům a dramaturgie nepřehlíží ani oblasti, v nichž se jazz stýká s folklórem, rockem či dokonce soudobou hudbou vážnou. Jedním z charakteristických rysů festivalu, pořádaného vždy v dubnu Pražským kulturním střediskem a Českou jazzovou společností, jsou monotematicky koncipované koncerty. Jeden ze tří večerů v roce 1985 byl věnován jazzovým vokalistům přítomnosti i minulosti. Pochopitelně nemohly chybět dvě zpěvačky, které dnes patří v Československu k těm nejosobitějším a nejtvořivějším – Jana Koubková a Mirka Křivánková.
Jana Koubková začínala na jazzové scéně kolem roku 1975 v Jazz Sanatoriu Luďka Hulana. Později působila se dvěma formacemi, které také sama vedla – Hot tetami a Horkým dechem Jany Koubkové. Na festivalu JAZZ PRAHA 85 však vystoupila jako členka Vitouš tria. Vůdčím duchem této nezvyklé sestavy (nezaznamenané dosud na žádném gramofonovém snímku je absolvent pražské konzervatoře Alan Vitouš, jeden ze spoluzakladatelů legendárního Junior tria a pozdější souputník Jiřího Stivína. Když se v roce 1984 Vitouš osamostatnil, vedla ho k tomu touha uplatnit v co největší míře své vlastní hudební představy. Vyměnil běžnou bicí soupravu za kolekci melodických bicích nástrojů, které umožňují více se zapojit do vytváření a formování melodické a harmonické struktury skladeb, a přizval ke spolupráci Janu Koubkovou a violoncellistu Vojtěcha Havla. Umělecký záběr tohoto mladého absolventa pražské konzervatoře je velice široký a sahá od pokusnictví na minimalistický jazz orientovaného Trija až po barokní směry souboru Musica antiqua Praha, v nichž Havel střídavě hraje. Vitouš trio uvádí především skladby svého vedoucího, které vytvářejí zajímavou jazzovou syntézu pomocí těch nejúspornějších výrazových prostředků. Ve všech má významnou roli lidský hlas, který podle Vitoušova přesvědčení umělecký projev protepluje a navíc umožňuje navázat přímou komunikaci s posluchači. Tento hlas ve Vitouš triu patří Janě Koubkové. Další zpěvačkou, která vystoupila na večeru jazzových vokalistů v sále Městské knihovny, byla Mirka Křivánková. Účinkovala společně s kytaristou Zdeňkem „Sarkou“ Dvořákem, který má s působením v duu dlouholeté zkušenosti. Při Vokalíze 1982 se celkem náhodně s Mirkou dohodli na jednom vystoupení v jazzklubu Reduta a od té doby trvá jejich spolupráce s malými přestávkami dodnes. Autory všech skladeb v jejich repertoáru jsou oba interpreti: páteř každého titulu tvoří především zvuk kytary Zdeňka Dvořáka a ten je také bezpečným zázemím pro improvizační dobrodružství čtyřoktávového hlasu Mirky Křivánkové. Nahrávky na této desce byly pořízeny živě při koncertu v Městské knihovně 2. dubna 1985. I když se oba komorní celky ubírají ke svým cílům poněkud jinými cestami, všechny nahrané snímky jednoznačně ukazují, že skutečné umění se snadno obejde bez pomocných berliček studiových playbacků a technických kouzel. Konečně, posuďte sami.
Diskuze k albu