Jitka Nováková, Josef Hála
Franck, Saint-Saëns, Suk
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Jiřího Štilce k původnímu LP albu 8111 0301"Jitka Nováková" vydanému Pantonem v roce 1982 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně v Supraphonu:
...Syntéza vyspělého ovládání nástroje a hudebnosti - to je nezbytnost, ale zdaleka ne všechno. Punc přitažlivé síly každého výkonu vdechuje především příslib skutečné umělecké osobnosti. JITKA NOVÁKOVÁ takovým typem nesporně je. Její přístup k hudbě nezná zdrženlivosti či suchosti umělecké osobnosti, ani z něho nepociťujeme prvky sebelásky, jež tak často vedou k efektům a "hře na publikum". Jitku Novákovou známe naopak jako interpretku s vypjatou vnitřní koncentrací, která vyvěrá z promyšlenosti celku i detailů prováděného díla. Odtud ta oduševnělá intenzita, jež není forzí, odtud ten ponor do básnivosti hudby. Její kantilény nejsou zatíženy nadměrným vibratem. Zvuk jejích houslí nepůsobí jen lahodností barvy tohoto nástroje, ale je prodchnut obsahovostí. Nevnímáme prázdnotu, ale živý smysl hudby. V jejím tónovém projevu nacházíme šťastné hranice možností, které jsou dány jen houslím. Dosavadní repertoár Jitky Novákové napovídá, čím žije tato houslistka. Je to pochopitelně velká daň úctě odkazu světových klasiků. To další si teprve Jitka Nováková vybuduje, aby její rozpětí zachytilo všechna historicko-slohová období. Pak jistě i tlumočení Sonáty pro housle a klavír A dur Césara Francka vyjeví více z romantické substance tohoto podivuhodného démantu hudby 19. století. Debutový gramofonový portrét je pro Jitku Novákou krásnou a významnou událostí. Nechce být hýčkající měkkou náručí. Spíše stálou výzvou, aby se mladá umělkyně nikdy nespoléhala na jednou dosažené poznání, virtuozitu a rutinu. Aby po celou svou dráhu výkonného umělce dobývala tvrz umění a vykupovala se novým a novým úsilím. Neboť sloužit umění neznamená myslet na slávu, nýbrž těžce pracovat. Právě takto chápaná radost z vlastního povolání je vlastně jediným elixírem života
Diskuze k albu