Adam Plachetka, Ondřej Havelka & His Melody Makers
Nebe na Zemi
Podobné tituly
-
Adam Plachetka
-
Adam Plachetka, Czech Ensemble Baroque, Roman Válek
-
Adam Plachetka, Czech Ensemble Baroque, Roman Válek
-
Baborák Ensemble, Radek Baborák, Kateřina Kněžíková, Markéta Cukrová, Adam Plachetka
-
Adam Plachetka, The Bohuslav Martinů Philharmonic Orchestra
-
Adam Plachetka, Prague Radio Symphony Orchestra, Kateřina Kněžíková
Informace o albu
Adam Plachetka & Ondřej Havelka a jeho Melody Makers pějí písně Jaroslava Ježka, Jiřího Voskovce a Jana Wericha.
Je známo, že Adam Plachetka v poslední době s oblibou překračuje hranice světa klasické hudby a vydává se do hudebních oblastí dosud jím neprobádaných. Jistě mnozí zaznamenali jeho projekty muzikálové či operetní. Dlužno říci, že tyto výlety do mimooperních žánrů uskutečňuje jako výsostný profesionál, dokonale poučen, s plným nasazením a tvůrčí invencí. A tak jej jeho neposedný duch znovu žene za novým dobrodružstvím a znovu do království lehkonohých múz. Tentokrát, okouzlen melodiemi Jaroslava Ježka a vtipnými, duchaplnými texty Voskovce a Wericha, obrací svůj zájem k repertoiru Osvobozeného divadla. A nás pochopitelně tuze těší, že si ke spolupráci přizval nás, tedy mě a můj band Melody Makers. Nepřejícní šťouralové jistě v ten ráz vykřiknou: Bláhovost! Nerozum! Nikdo nikdy už to přece nezazpívá líp než V+W na původních nahrávkách z třicátých let!
Naopak vstřícný futurista by však mohl oponovat slovy: A proč ne?! Je to výzva z rodu mimořádných, ale vrchol Mount Everestu se také zdál býti nedosažitelný, a dnes už na něj vyšplhali mnozí, a někteří dokonce bez šerpů. (Zde musím poznamenat, že my máme za sebou spolehlivou bandu synkopických šerpů, na jejichž záda jsem už mnohokrát naložil náklad přetěžký, a přesto jej zdárně dopravili k našim posluchačům.) A navíc! – písně J+V+W patří nepochybně do zlatého fondu českého kulturního dědictví a byl by hřích nechat je v archivech toliko zapadat prachem.
A to bohužel hrozí, vždyť příslušníci mé generace, pokud se alespoň trochu zajímali o naši kulturu meziválečného období, uměli mnohé kusy Osvobozeného zpaměti, na rozdíl od dnešních mladých lidí, jejichž povědomí o těchto písňových skvostech je venkoncem pramalé. I proto je důležité uvádět je znovu v život a přinášet, byť zprostředkovaně, k uším posluchačů.
Dramaturgii alba jsme postavili na žánrové pestrosti, pro skladatele Jaroslava Ježka tak typické – od osobitých ohlasů jazzových a swingových přes originálně pojatá blues a lyrické písně milostné až po brilantní vtipné parodie. Také interpretační pojetí je záměrně různorodé. Některé kusy jsme pojali pietně v duchu Ježkova orchestru Osvobozeného divadla, u jiných jsme byli inspirováni Werichovými remaky z padesátých let s Orchestrem Karla Vlacha. Ve dvou případech jsem dokonce oslovil skladatele Petra Wajsara, aby uchopil skladby zcela po svém, a musím říci, že jeho moderní aranžmá přinášejí vskutku nový esprit a mě velmi baví.
A konečně: jaká byla spolupráce s Adamem Plachetkou? Příjemná, otevřená, tvůrčí, jedním slovem skvělá. Adam mne přijal i respektoval jako poněkud staršího mentora, který má s interpretací populární hudby meziválečného období již dlouholeté zkušenosti. Já se naopak z pozice jakéhosi režiséra snažil ctít jeho mimořádné schopnosti špičkového pěvce. A pokud nastala nad nějakým aspektem diskuse, vždy spěla ke konstruktivnímu řešení. Ostatně o tom svědčí i útržky fotodokumentace, pořízené během naší spolupráce.
Ondřej Havelka
Diskuze k albu