Miroslav Táborský
Vondruška: Lucemburská epopej I. Král cizinec (1309 – 1333)
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Martin Huba. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Jan Lucemburský se stává českým králem. Spisovatel a historik líčí jedno z nejslavnějších období našich dějin, kdy byla Praha centrem římské říše.
„Cesta Lucemburků na český trůn nebyla jednoduchá a více než meče hovořila zpočátku diplomacie,“ píše Vlastimil Vondruška. Lucemburská epopej začíná právě tam, kde končí autorova Přemyslovská epopej. V prvním díle Jan Lucemburský nastupuje na český trůn, na konci oblouku vyprávění je pak smrt jeho syna Karla IV. Spisovatel a historik líčí jedno z nejslavnějších období našich dějin, kdy byla Praha centrem římské říše. Oba významní panovníci však musí čelit snaze části české šlechty ochránit si stavovské výsady. Mocenské intriky a válečné scény jsou jen kamínkem v pestré mozaice zvané vrcholný středověk. Bez obyčejných lidí, jejich lásek a každodenních strastí by tento barvitý obraz nebyl úplný.
Vlastimil Vondruška (1955)
Český historik, publicista a spisovatel, autor mnoha historických detektivních příběhů. Dosud publikoval více než čtyřicet historických románů. Vedle knih s „vyšetřovatelem“ Oldřichem z Chlumu píše i historické epopeje z období Přemyslovců, Lucemburků a husitství. Svou erudici historika uplatňuje i v sérii Život ve staletích. Patří k nejprodávanějším a nejoblíbenějším českým autorům. Za své dílo byl oceněn Zlatou stuhou IBBY, cenou knihovníků SUK a získal sedm cen čtenářů nakladatelství MOBA. Kromě literatury patří mezi jeho zájmy horolezectví, cestování, štípání dřeva, fotografování a pes.
Miroslav Táborský (1959)
Český herec, laureát Ceny Alfréda Radoka za mužský herecký výkon roku v roli Jindřicha v inscenaci Konec masopustu a nositel španělské Goyovy ceny. Na DAMU se dostal napočtvrté, mezitím vystudoval fyziku na pedagogické fakultě. Jeho první angažmá bylo v kladenském divadle, vedle toho si stále rozšiřoval svůj herecký rejstřík – například mimickými rolemi ve Studiu GAG Borise Hybnera. Přelomová pro něj byla spolupráce s režisérkou Hanou Burešovou v Divadle v Dlouhé, významné role ztvárnil v inscenacích Martina Huby (Garderobiér, Král Lear). Dnes ho můžeme vidět v Žižkovském divadle Járy Cimrmana, v Divadle v Řeznické, ve Viole, v Divadle Ungelt a na jiných scénách. Věnuje se také dabingu.
Diskuze k albu