Český komorní orchestr, Viktor Kalabis
Kalabis, Eben: Písně
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Eva Bromová. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Dr. Jiřího Pilky k původnímu LP albu 1112 2455 "Viktor Kalabis, Petr Eben Písně" vydanému Pantonem v roce 1979 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně v Suprahonu:
VIKTOR KALABIS: PĚT ROMANTICKÝCH PÍSNÍ O LÁSCE, OP. 38
Viktor Kalabis (nar.1923) je znám jako autor velkých děl symfonických (pět symfonií, řada skladeb koncertantních) a celé řady rozmanitých skladeb komorních (dva nonety, dechový kvintet, tři kvarteta, skladby varhanní, cembalové aj.). Vokálnímu oboru se nevěnoval dosud soustavně, napsal písňový cyklus Ptačí svatby, Kytici písní pro děti a pionýry, v obou případech díla z let padesátých...Kalabis ctí zákonitosti hudby samé, spoléhá na její výrazovou sílu a na svůj talent oslovit hudbou své posluchače. To se mu daří s intenzitou zcela neobvyklou. Jeho hudba nejenže má všechny atributy dokonalého řemesla, nejenže nám její struktura poskytuje lahodnost tvaru, rozkoš cizelérské práce "s materiálem", ale má široké spektrum výrazové. Od nejjemnější cudnosti a křišťálové průzračnosti až k dramatismu, od tónů štěstí až k vyslovení humanistického poselství, od jistot až k tolik lidským bolestem a depresím. Pět romantických písní o lásce, vytvořených v lednu a únoru 1974, se přimyká k tvorbě intimní, lyrické a milostné. Současně však, díky básnické předloze, se tato rovina spojuje s hodnotami filozofickými. Reiner Maria Rilke (1775-1926) byl sugestivní osobností a jeho německé verše přilákaly mnoho překladatelů. V tomto případě si české znění vytvořil skladatel sám se svou ženou Zuzanou Růžičkovou. Vnějším podnětem k tvorbě byla objednávka z Budapešti (kde byla také skladba poprvé uvedena...). Dílo je formálně dokonale sevřené, ve zvuku křišťálově oproštěné, vroucí a něžné. Je to paterý pohled na lásku, pohled plný zralosti a moudrosti.
PETR EBEN: TŘI TICHÉ PÍSNĚ
Tvorba Petra Ebena (nar. 1929) je po léta s nezvyklou intenzitou orientována na vokální prostředky. Neznamená to, že by v autorově seznamu díla chyběly ostatní druhy kompozic, ale počet písní písňových cyklů, sborů, kantát a oratorií převládá. V písňovém oboru jsou nejznámější (a to po celém světě) cykly Šestero piesní milostných, Písně nejtajnější a konečně ty, které zahrnuje tato gramofonová deska. Všechna tato tvorba má několik společných jmenovatelů: v mnoha případech je to zasvěcený dotyk s tradicí naší lidové písně, dále je to široké a kultivované literární zázemí, klenoucí se od vzorů antických až k moderní české poezii. Nemůžeme pominout složku nejvýraznější - bezprostřednost Ebenova talentu, jeho smysl pro vokální složku ve všech jejích podobách (od dětského sboru, přes sólovou píseň až k velkým oratorním celkům). Ebenova hudba má současně velkou fantazijní bohatost, řekl bych až zvukovou názornost. V jeho případě můžeme mnohdy skutečně tvrdit, že "hudba mluví". Co je ovšem nejpodivuhodnější, že právě tento rys nevede v Ebenově tvorbě k momentům retardačním nebo konzervativním či zjednodušujícím. Bezpečně zná umění z nejtěžších, umění míry. Proto i jeho skladby, které znějí zdánlivě s největší samozřejmostí, mají svěžest invence, originální formální podobu, nová harmonická nebo instrumentační řešení. Tři tiché písně pro soprán, flétnu a klavír (klavír je zaměnitelný s harfou) vznikly na verše Františka Halase v roce 1956. Skladatel o přístupu k této kompozici uvedl, že nechtěl vytvořit takovou skladbu, kde flétna a ženský hlas svedou slavnostní turnaj, vybičují se k oslnivým výkonům, aby každá z "kantilén" ukázala to nejlepší...
PETR EBEN: ŘECKÝ SLOVNÍK
Devět ženských sborů s doprovodem harfy na jednotlivá řecká slova vytvořil skladatel v roce 1970...Protože tento epos o dobývání a pádu Tróje exponuje celou paletu lidských citů a vášní, chtěl je Eben hudebně vyslovit, aniž by zdvojoval nebo rozváděl text...Skladba je ukázkou Ebenova inteligenčního diapazonu, jeho smyslu pro vzdělanost a úcty k tradicím, které prosycují veškerou jeho tvorbu.
PETR EBEN: ŠEST PÍSNÍ na verše R.M.Rilka (výběr) vzniklo v roce 1961. Autor vždy ctil tvorbu a práci významných pražských židovských spisovatelů jako byl F.Kafka, M.Brod, F.Werfewl a konečně Rilke. Na jeho verše psal už jako sextán svoje první pokusy a s radostí se k nim vracel i později. Lákalo ho hluboké vidění života, smysl pro odpovědnost, smysl pro morální maxima....
Diskuze k albu