Helena Tattermuschová
Helena Tattermuschová Smetana, Dvořák, Glinka, Rimskij-Korsakov, Mozart, Rossini, Bizet, Gounod, Verdi
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Jiřího Štilce k původnímu LP albu 8116 0084 "Helena Tattermuschová (Smetana, Dvořák, Glinka, Rimskij-Korsakov, Mozart, Rossini, Bizet, Gounod, Verdi)" vydanému v Pantonu v roce 1979 a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
Typů, jako je Helena Tattermuschová, není mnoho. V novodobých dějinách české opery zůstane zaznamenána jako jeden z nejčistších talentů své generace, jako pěvkyně, která nás zahrnula dary, jimiž 20. století příliš neoplývá. Vždyť v umění hledáme také slunce, jas a stupňování života. Helena Tattermuschová náleží ještě do té kategorie interpretů, kteří svým projevem vědomě vzněcují citovou oblast člověka, kteří tak činí s lyrizací obrazů světa, s podtržením jeho světlých stránek, jimž H. Tattermuschová vdechuje někde navíc osvěživou dávku humoru. Za 25 let dosavadní pěvecké dráhy…nastudovala 75 jevištních postav, v rozhlase, televizi a na gramofonových deskách spoluvytvořila 32 operní díla, z nichž se Janáčkově Lišce Bystroušce dostalo vysokého mezinárodního ocenění. Spolupracovala s většinou špičkových orchestrálních těles ČSSR, v zahraničí ji poznali diváci v Moskvě, Sofii, Varšavě, Vídni, Curychu, Amsterodamu, Bruselu, Edinburghu, Neapoli, Madridu, Barceloně, Benátkách. Zpívala ve všech operách Smetanových, v Jakobínu a Rusalce A.Dvořáka. Bohatá je její tvůrčí účast v hudebně dramatickém komplexu českých autorů našeho století (L.Janáček, V. Novák, O.Ostrčil, O.Jeremiáš, B. Martinů, V.Kašlík, J.Pauer, J.F.Fischer). Ze světových skladatelů pak W.A.Mozart, L.v.Beethoven, C.M.Weber, G.Verdi, G.Puccini, G.Bizet, R.Strauss, M.I.Glinka, N.R. Korsakov. Jakkoli dosavadní umělecká žeň Heleny Tattermuschové vzbuzuje obdiv pro množství odevzdané práce, tkví její rozhodující smysl v bohatosti, s níž se umělkyně oddala každé své postavě. Zejména dnes, kdy si tolik zpěváků zakládá především na zvukovém prvku, jenž je pouze jedním z předpokladů strhujícího účinu, kdy jakoby se zapomnělo na věrohodnost, na kulturu slova a jeho srozumitelnost, kdy honba za efektně omračujícími tóny ústí do bezobsažnosti a chladného formalizmu, kdy pracují jen hlasivky bez rozechvělé osobnosti, se nám Helena Tattermuschová i na této gramofonové desce připomíná jako harmonické spojení krásného hlasu, nadání, hudebnosti a techniky s věčně mladou a svěží duší, která zvučí ve všech jejích kreacích…
Diskuze k albu