Bohuslav Pavlas, Miroslav Petráš
Boccherini: Koncert pro violoncello a orchestr B dur - Saint-Saëns: Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 a moll, op. 33
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Mileny Dosoudilové k původnímu LP albu 8110 0031 "Bohuslav Pavlas - Luigi Boccherini, Miroslav Petráš - Camille Saint-Saëns Debut" vydanému Pantonem v roce 1980 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně v Supraphonu:
V repertoáru každého profesionálního violoncellisty je obsažen půvabný Koncert B dur pro violoncello a orchestr italského skladatele Lugiho Boccheriniho (1743-1805)…Na mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro 1978 provedl Boccheriniho koncert mladý sólista BOHUSLAV PAVLAS a získal spontánní ohlas u obecenstva i kritiky. Podle slov recenzentů zaujal noblesní muzikalitou, zvládnutím díla jako celku, bezpečnou technikou a nádhernou zpěvností. Než dospěl k této charakteristice svého interpretačního umění, prošel školením na našich předních hudebních učilištích. Pochází z moravské vesnice Palkovice (nar.1948) a proto nastoupil na konzervatoř v Ostravě, později na Janáčkovu akademii múzických umění v Brně, kde jej vedl dr. I.Měrka. Studia ukončil na AMU v Praze ve třídě doc. S.Večtomova a již absolventským koncertem vzbudil pozornost. Dostal nabídky k vystoupením v cyklu mladých na Pražském jaru a na Mezinárodní tribuně mladých umělců a brzy byl zván koncertními pořadateli v celé republice, začal spolupracovat s rozhlasovými studii i televizí. Interpretační kvality prohluboval v kursech u André Navarry. Bohuslav Pavlas je typem umělce tíhnoucího k expresívní hudbě, schopným citové vřelosti, intonační čistoty a technické dokonalosti. Náleží k nadějným perspektivám našeho interpretačního umění. Rozvoj francouzské instrumentální hudby v 19. století významně souvisí s tvorbou C. Saint-Saënse (1835-1921), jehož violocellový koncert a moll si získal velkou oblibu. Nahrávka s violoncellistou MIROSLAVEM PETRÁŠEM je dokumentem úspěšně vyzrávajícího umění interpreta, který jako nejmladší z československých kandidátů na mezinárodní soutěži Pražského jara 1970 obdržel III. cenu a titul laureáta. Předpokladem pro dráhu koncertního umělce u M.Petráše bylo kromě hudebního vzdělání nejprve na ostravské konzervatoři u dr. I. Měrky, později u prof. V.Orlova na Akademii ve Vídni a na pražské AMU u doc. S.Večtomova, i opravdovost vztahu k hudbě. Inklinuje k dílům stylového okruhu romantismu a k moderně 20. století. Po vítězství v interpretační soutěži Ministerstva kultury ČSR roku 1972 se mu otevřely možnosti k mnoha vystoupením, z nichž mimořádně zaujal výkon na Mezinárodní tribuně mladých umělců, kde hrál Saint-Saënsův koncert "s inteligentním muzikantským záběrem, krásně tónově a s odpovídající virtuozitou." Nevšední schopnosti dotvrdil v mezinárodní soutěži G.Gassado ve Florencii 1975, kde získal stříbrný pohár. M.Petráš vyvíjí činnost i jako komorní hráč v Triu B. Martinů. Dokáže postavit do služeb své umění i k probojování novinky na koncertní pódium. Profil sólisty dokazuje již názorovou vytříbenost a řadí jej mezi přední nástupce nejlepších tradic českého koncertního umění.
Diskuze k albu