Různí interpreti
Hudba pro mládež "Schulwerk"
Podobné tituly
Informace o albu
Z rozsáhlého komentáře Vladimíra Poše k původnímu LP albu 1 42 0107 "Carl Orff Hudba pro mládež "Schulwerk" vydanému v Supraphonu v roce 1967 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Základní myšlenkou "Orffovy školy" je vzbudit zájem dětí o hudbu prostředky zcela přiměřenými jejich mentalitě a v souzvuku s ní vytvořit pojetí hudební výuky, při níž by se dítě nenudilo a nemusilo se též zbavovat ničeho ze své přirozenosti; takové výuky, která by naopak tuto přirozenost umocňovala a kultivovala. Podle Carla Orffa (nar.1895 v Mnichově) patří hudební výchova - v nejširším slova smyslu - k základnímu vzdělání všech dětí, takže žádnému z nich nesmí proto odepřena...Jako bystrý pozorovatel a dobrý psycholog Orff ví, že si děti rády hrají v kolektivu, že mají výtečnou paměť, že jsou jim vrozeny napodobovací schopnosti, že velmi citlivě a citově reagují i na velmi jemné vnější podněty a že dětská fantazie dosahuje intenzity, že skutečnost i snová představa jim splývá v jednotný obraz: květina se například pohybuje, zvířata a věci se dorozumívají lidským jazykem. Zvláštní atmosféra dětské říše a jejího imaginárního vidění světa podnítili C. Orffa krátce po konci prvé světové války k zajímavému činu pedagogickému. Ve dvacátých letech začal pozvolna vytvářet svůj SCHULWERK, aniž tušil, že tím pokládá jeden z úhelných kamenů moderní hudební pedagogiky. Inspirací tohoto díla se stalo samo dítě, jehož duševním zálibám a schopnostem byl v něm podřízen každý takt a nota. Orff však nechtěl - po vzoru tradičních pedagogických postupů a zvyklostí - naučit dítě buď jen zpívat, nebo pouze hrát na některý hudební nástroj, nýbrž usiloval o to, vytvořit v dítěti dispozice pro všechnu múzickou výchovu, uvolnit v něm všechny tvořivé síly a vypěstovat v dítěti nejen zdravý cit, ale vzdělat i jeho intelekt, prohlubovat zájem o krásu a vyvíjet tím i jeho cítění etické. Začátkem cesty k těmto ideálům bylo pro Orffa mluvené slovo, jež je dítěti v oblasti múzického umění zřejmě nejbližší. Proto se v Schulwerku rozezněla krása lidových pohádek, dětských říkadel, rozpočitadel či prostopravd a imaginace básnivosti i rytmický duktus prostých veršů dětské poezie vytvořil spolehlivý most k lidové písni a k tanci....
Proč adaptace a nikoli prostý překlad Orffova originálu? Schulwerk vychází v podstatě z lidového umění. Nemáme-li se odklonit od tohoto Orffova východiska, je nutno i v naší Orffově škole zachovat její národní ráz. Schulwerk proto nelze překládat, nýbrž v duchu Orffových zásad jej volně adaptovat. To je i důvod, proč jsme ponechali dílu název Orffova škola, ačkoli na desce nebude jediná skladba od původního autora Schulwerku. Dále bylo důležité, aby byl v adaptaci uchován charakter české a slovenské hudby. Práce se proto ujali domácí skladatelé - Petr Eben a Ilja Hurník - kteří se již předtím s úspěchem angažovali na poli instruktivní literatury.
Vybrali lidové texty, z nich mnohé sami zhudebnili, řadu lidových písní upravili i pro vícehlas a zkomponovali doprovod pro speciální instrumentář...
Diskuze k albu