Mirka Křivánková
Mini jazz klub č. 34 Ornis
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Ing.Stanislava Titzla k původnímu EP albu 8135 0078 "Mini jazz klub č. 34 Ornis" vydanému v roce 1981 v Pantonu a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
Ornis, jazz a Brno - to jsou tři pojmy, které už spolu nerozlučně souvisejí. K jejich prvnímu spojení došlo začátkem šedesátých let - tehdy totiž vznikl v moravské metropoli první a dne už historický jazzklub, kterému se dostalo jména Ornis; především proto, že jeho zakladatelé se hlásili k uměleckému dědictví Charlieho "Birda" Parkera. Název brněnského jazzového střediska se pak dostal i do diskografií, protože orchestr Gustava Broma nahrál na supraphonské album Československý jazz 1965 skladbu pianisty Josefa Blahy "Ornis" a stejný opus byl úvodním číslem Bromova vystoupení na Mezinárodním jazzovém festivalu Praha 1965. Klub v brněnských Lužánkách, který zdobila plastika "jazzového ptáka", mezitím prožíval dny lepší i horší - ale i když se v roce 1975 jeho brány uzavřely definitivně, věrní jazzmani nezapomněli a snad jediná brněnská tradiční kapela, dnešní Jazz Archív, si jméno zaniklého klubu vzala za své a účinkovala jako New Ornis Dixieland Jazzband. Zatím posledního uplatnění se název dočkal v lednu 1978, kdy jej se souhlasem kolegů tradicionalistů převzal komorní kvartet, dosud jako Duo Brno a hosté. Začátky tohoto čtvrtého Ornisu spadají do podzimních měsíců 1977, kdy se v Brně začali scházet dva kytaristé - Milan Kašuba a Jiří Adam. Hráli si na své nástroje tu pro radost, tu i pro veřejnost. Iniciátorem jejich setkání, rádcem a zpočátku jen náhodným spolupracovníkem byl spiritus moves brněnského jazzu houslista Jan Beránek, který po premiérovém debutu s Duem na Slánských dnech 1977 už zůstal triu strunných instrumentů věren. To už se ale do seznamu členů zapsala také Mirka Křivánková jako další "host". Od ledna 1978 tedy existuje kvartet Ornis ve složení Křivánková, Beránek, Kašuba, Adam. Dvě kytary - jedna sólová (Kašuba), druhá doprovodná (Adam)..., Beránkovy housle nebo dokonce jeho vlastní vynález - barytonové housle (to je normální houslový korpus, ale opatřený silnějšími strunami, které znějí o oktávu níže než je obvyklé) a hlas Mirky Křivánkové s čtyřoktávovým rozsahem, tak tedy vypadá instrumentář komorního souboru Ornis...Stylové rozpětí repertoáru je velice široké, což vyplývá z bohatého spektra zájmů čtyř hudebnických individualit i z potřeby i z potřeby seznamovat posluchače výchovných koncertů s různými etapami jazzového vývoje. A tak najdeme v programech ragtime pro kytaru (hraje J.Adam), blues, swing, be pop, mainstream, občasné výlety do free i jazzrocku a také něco Blatného třetího proudu...Ornis sice dosud nepatří mezi naše nejznámější celky, ale ohlas jeho vystoupení na festivalu ve Slaném či Olomouci byl velice příznivý a v roce 1980 si v Kroměříži vysloužil dokonce dvě ceny...
Diskuze k albu