Různí interpreti
Miroslav Juchelka - portrét skladatele
Podobné tituly
-
Symfonický orchestr Čs. rozhlasu, Vladimír Válek
-
Symfonický orchestr Čs. rozhlasu v Praze, Vladimír Válek
-
Symfonický orchestr Čs. rozhlasu v Praze, Vladimír Válek
-
Symfonický orchestr Čs. rozhlasu, Vladimír Válek
-
Felix Slováček, Symfonický orchestr hl.m. Prahy (FOK), Vladimír Válek
-
Dvořákův komorní orchestr, Vladimír Válek
Informace o albu
Z komentáře Emila Straška k původnímu LP albu "1113 2993 "Miroslav Juchelka - portrét skladatele" vydanému v Supraphonu v roce 1982 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Miroslav Juchelka patří k výrazným skladatelským osobnostem české hudby. Jeho tvorba má široký záběr - od drobných užitých skladeb pro smyčcové a dechové orchestry přes úpravy lidových písní až po díla komorní, vokální a symfonická. A přece nejvlastnější doménou Juchelkovy tvorby je oblast takzvané vyšší populární hudby, kterou obohatil dlouhou řadou skladeb naplněných originální invenci, vycházející často z prvků lidové hudby, přehlednou stavbou a brilantní instrumentací. Při své tvorbě měl a má Miroslav Juchelka vždy na paměti posluchače, jemuž svou hudbu adresuje - proto vědomě usiluje o maximální sdělnost, aniž by slevoval ze své profesionální náročnosti. MIROSLAV JUCHELKA (29.3.1922) se od mládí setkával s hudbou. Jeho matka se věnovala zpěvu a hře na klavír, v kraji, kde vyrůstal, ho obklopovala svérázná lidová hudba. Citlivě vstřebával všechny tyto hudební podněty, které ještě rozhojnil, když se jako osmiletý začal učit hře na varhany a později, když jako houslista a klarinetista chodil hrávat s venkovskou kapelou. Tady můžeme vystopovat kořeny pozdější Juchelkovy skladatelské tvorby. Po studiích na konzervatoři a mistrovské škole v Praze nastoupil Miroslav Juchelka v roce 1946 do Československého rozhlasu v Ostravě jako hudební režisér a klavírista. Období tohoto Juchelkova působení patří k nejvýznamnějším v jeho dalším uměleckém formování a růstu. Měl možnost spolupracovat s předními sólisty a orchestry, skladby, které vytvořil, mohl ověřovat v praxi. Velký vliv mělo na něho setkání se skladatelem Rudolfem Kubínem, který mu byl přítelem a dobrým rádcem. A pak přišla NOTA, neboli soubor Nových tanců, k jehož vzniku dal v roce 1949 podnět spolu se skladatelem Zbyňkem Přecechtělem a Svatoplukem Havelkou...Poslání souboru NOTA bylo interpretovat nové tance, které tito mladí skladatelé ještě s okruhem dalších vytvářeli, vycházejíce z prvků lidových tanců kraje...Vliv folkloru se projevil i v další Juchelkově tvorbě: nejen v četných citlivých úpravách lidových písní a tanců pro amatérské a profesionální soubory - např. pro Československý státní soubor písní a tanců, pro Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého nebo pro BROLN, ale zejména v jeho orchestrálních tanečních stylizacích, jako např. ve skladbě "Ve víru tance", která uvádí tuto profilovou desku....Se jménem Miroslava Juchelky jsou také spjaty Československé spartakiády v roce 1960, 1965 a 1975, jejichž hudební dramaturgii zajišťoval ne vysoké umělecké úrovni a k jejichž úspěšnému vyznění přispěl i svou hudbou...Mezi jeho díly najdeme řadu skladeb spontánně reagujících na nejrůznější společenské události, významná výročí a vyslovujících se k podpoře světového míru...Za skladatelskou tvorbu byl několikrát oceněn: získal Cenu Československého rozhlasu za původní tvorbu v nové zábavné hudbě, Cenu Víta Nejedlého za písňovou tvorbu pro Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého a Cenu Svazu českých skladatelů a koncertních umělců...
Diskuze k albu