Pavel Ludikar
Pěvec Pavel Ludikar
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Emauela Kopeckého k původnímu LP albu 0 12 0790 "Pěvec Pavel Ludikar" vydanému v roce 1978 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Pavel Ludikar je posledním ze slavné generace českých pěvců, dané jmény Emy Destinnové, Karla Buriana a Otakara Mařáka, která na zlomu století dobyla svět. Tehdy mohli proniknout do ciziny skutečně jen nejlepší z nejlepších. Jednak proto, že na světovém fóru byl dostatek opravdových mistrů-pěvců s nádhernými hlasy a vrcholnou kulturou….Pavlu Ludikarovi zářila od mládí šťastná hvězda, která nezhasla ani v létech pěvcova uměleckého a lidského podzimu. Hudební nadání měl v krvi. Matka Františka, rozená Ludikarová, byla uznávanou operní pěvkyní, kontraaltistkou, otec Pavel Vyskočil, rovněž školený pěvec, jemuž základní hudební vědomosti vštěpoval sám Bedřich Smetana, se později stal sbormistrem a konečně dirigentem Národního divadla....Pavel Ludikar v roce 1922 maturoval na klasickém gymnáziu, pak studoval na právnické a později filosofické fakultě Karlovy university a přitom žákem kompozičního oddělení pražské konzervatoře. V roce 1903 odjel do Ameriky, kde byl klavírním doprovázečem českého pěvce Boži Umirova-Nepomuckého. A když si tam s úspěchem u obecenstva i odborné kritiky také sám veřejně zazpíval, rozhodl se pro dráhu pěveckou. Vrátil se do vlasti, za pouhý rok absolvoval pěvecké oddělení konzervatoře a 17.6.1904 si své pěvecké schopnosti ověřil v Národním divadle jako Sarastro v Mozartově Kouzelné flétně. Téhož roku na podzim byl zásluhou Karla Buriana pozván k vystoupení do Dvorní opery v Drážďanech a ihned angažován. Na Burianovu radu zaměnil své Němcům těžko vyslovitelné jména matčiným rodným jménem Ludikar. Drážďanská opera, kde vyspěl k světovosti Karel Burian, náležela tehdy k nejvýznačnějším v Evropě, Ludikar se tam mnoho naučil a protože chtěl umět ještě víc, odešel po roce do Paříže studovat k slavnému barytonistovi Lassalovi. Po velkém úspěchu na koncertu v divadle Chatelet byl v roce 1906 angažován ..do Lidové opery ve Vídni...Ve Vídni vyspěl Ludikar v pěvce I. třídy. Po třech letech se vrátil do Drážďan a na podzim roku 1910 debutoval v úloze hraběte Robinsona v Cimarosově opeře Tajné manželství v slavném milánském divadle La Scala....Po Scale následuje řada dalších operních scén, mj. Turín, Řím, Terst, Paříž, Curych, Bern, Boston, Havana, proslulá opera Teatro Colon v Buenos Aires a konečně v létech 1923-1932 Metropolitní opera v New Yorku....Pavel Ludikar byl pěvcem zcela mimořádných hodnot. Jeho bas-baryton byl mocný i nosný přitom sametově hebký: v mezza-voce přímo opájel podmanivou sladkostí. Svůj orgán, plnozvučný až k barytonovému g, ovládal s naprostou suverenitou, vynikající byla zejména dechová ekonomie. Proto mohl zpívat ještě po osmdesátce a dvě z písní této desky (Ej, lásko, lásko a Oblak a mrákota) nazpíval v roce 1957, tedy v sedmdesáti pěti.
Ludikar byl pěvcem neobyčejné výrazové inteligence, svrchovaným mistrem nejrůznějších nálad, které dovedl sugestivně přenášet na posluchače....
PAVEL LUDIKAR (*3 3.1882 - †20.2.1970)
Diskuze k albu