Canticorum iubilo
Canticorum iubilo
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Vladimír Doležal. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Kateřiny Maýrové k původnímu LP albu 81 0794-1 " Canticorum iubilo" vydanému v Pantonu v roce 1988 a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
Komorní sbor Ústředního kulturního domu železničářů v Praze CANTICORUM IUBILO, který již desátou sezónu vede Oliver Dohnány, působící od r. 1986 jako šéfdirigent Slovenského národního divadla a ve Slovenské filharmonii, není jistě naší hudební veřejnosti neznámým pojmem. Soubor, ustavený v r. 1971 z bývalých členů Vysokoškolského uměleckého souboru Univerzity Karlovy, se od svého začátečního působení zaměřil na provozování staré hudby. Postupem času...v repertoáru tělesa přibyla i díla současných skladatelů. Dramaturgie této v pořadí již druhé desky vychází právě ze záměru zvukově zachytit "hledačské údobí" v české vokální literatuře dvacátého století.
Půvabné verše básníka Miloslava Bureše o Mikešovi, "který se svým kozím stádem bojuje proti mrazu, fujavici a uchrání proti nim svůj kopec", se staly BOHUSLAVU MARTINŮ předlohou ke komorní kantátě MIKEŠ Z HOR...je psána v průzračném, pro toto období autorova života tak charakteristickém, folklórním duchu, navozujícím atmosféru pastýřské zimy na rodné Vysočině...Lidový tón je kompozičně podtržen užitím "dudáckých" motivů a halekačkovým stylem přednesu. Cyklus pěti smíšených sborů ZDEŇKA LUKÁŠE PARABOLAE SALOMONIS, komponovaný na latinské starozákonní texty Šalamounových přísloví, vznikl v r. 1965 a mezinárodní skladatelské soutěži o cenu E.Blocha v New Yorku získal ještě téhož roku druhé. Obsahem vybraných zhudebněných úryvků jsou moralistní poučení, které autorovy vyhovovaly svou univerzální platností...
V celkovém skladatelském profilu PETRA EBENA zaujímá vokální hudba svou nezastupitelnou úlohu a ve sborové tvorbě u nás patří k těm nejvyhledávanějším autorům. Madrigalový cyklus DECH DÁVNO ZAŠLÝCH DN9, citlivě přebásněný do češtiny Dagmar Ledečovou (v orig. Desire of Ancient Things), pochází z r. 1984 a je věnován americkému souboru Westport Madrigal Singers. Hlavním motivem všech textů je myšlenka o pomíjivosti věcí a trvalosti lidských vztahů. Stará, v renesanci tolik oblíbená forma madrigalu, tu nabývá nové podoby v aktuálním ideovém spojení se slovním obsahem....Čtyřhlasý smíšený sbor SALVE REGIA, psaný na text starobylé chorální antifony, byl zkomponován v r. 1973, jako povinná skladba pro Evropský hudební festival mládeže v Neerpeltu. Ebenovo zhudebnění tradičního mariánského námětu se vymyká obvyklému pojetí "církevního slohu", volí moderní výrazové prostředky, prosté vnějškové líbivosti. Šestihlasá antifona UBI CARITAS ET AMOR byla dokončena v r 1964 a v kontextu skladatelovy vokální tvorby se dodnes řadí k jeho nejzávažnějším sborovým kompozicím. Prastarý antifonální text z r. 450 zaujal autora hloubkou a nadčasovostí své humánní výpovědi. Jako všudypřítomný hudební materiál se skladbou prolíná citát z původního gregoriánského chorálu, který je volně zpracován v nejrůznějších podobách, jednou jako součást polyfonní struktury, jindy jako působivý jednohlas. Závěr moteta vyznívá vznešeně, s šestihlasých akorech, hymnicky "oslavujících vzájemné porozumění".
Diskuze k albu