Jiří Joran, Jaroslava Vymazalová
Jaroslava Vymazalová, Jiří Joran
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Marcely Lemariové k původnímu LP albu 8116 0219 "Jaroslava Vymazalová (Dvořák, Verdi, Puccini), Jiří Joran (Martinů, Bartók)" vydanému v roce 1981 v Pantonu a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
Zasloužilá umělkyně JAROSLAVA VYMAZALOVÁ vstoupila do pražského operního života roku 1945 v Opeře 5. května jako mimořádný pěvecký talent i vyhraněný jevištní typ s ideálně harmonujícím souhrnem předpokladů. Jako se v jejím sopránu spojila kovová zvučnost s jásavou svěžestí a něhou pianissim, tak se v jejím zjevu se ztepilostí vysoké štíhlé postavy sloučil poetický půvab a líbeznost. Klidná, mírná, laskavá povaha určila charakter jejího pěveckého i hereckého projevu. Tak se J. Vymazalová od počátku své umělecké kariéry stala na jevišti ztělesněním ženské a dívčí čistoty a něhy, láskyplné obětavosti...V Opeře 5. května se od počátku uplatňovala v rolích, z nichž se většina stala po celá léta základem jejího repertoáru v Národním divadle: zpívala Ludiši v Braniborech v Čechách, Micaelu v Carmen, Lízu v Pikové dámě, Markétku ve Faustovi, Elvíru v Donu Giovannim i Káťu Kabanovou. V Národním divadle, jehož sólistkou je od r. 1948, se její repertoár rozšířil do různých stylových oblastí, ale vždy v téže sféře charakterové. Ze Smetanovských postav jí byla nejbližší jemná a ušlechtilá Hedvika v Čertově stěně, z dvořákovských zpívala Terinku v Jakobínu, Bětušku v Šelmovi sedlákovi, ale hlavně Xenii v Dimitriji a především Rusalku, kterou ztělesňovala přímo ideálně jako jedna z jejích nejlepších interpretek...Jaroslava Vymazalová zpívala i v zahraničí, ale těžiště její činnosti zůstává v Národním divadle, v němž patří k nejvýznamnějším osobnostem poválečného čtvrtstoletí.
Jestliže tato gramofonová deska představuje sólistu Národního divadla JIŘÍHO JORANA jako interpreta písní, postihuje jen část jeho umělecké činnosti - ovšem část jeho srdci nejbližší. To však nikterak nezmenšuje význam jeho dvou profesí - operního pěvce a překladatele....Jako student reálného gymnázia v Křemencově ulice v Praze se podílel na vzniku Divadla dobré nálady, které hrálo ve Smečkách, a kde zpíval, tančil, hrál divadlo, recitoval, psal texty písní i komponoval. Po maturitě studoval na operním oddělení konzervatoře, ale r. 1941 přijal angažmá v divadle v Görlitz, aby se zachránil před transportem do Německa "na práce". Osvobození v r. 1945 mu umožnilo dokončit konzervatoř a otevřelo mu konečně široké možnosti uplatnění doma. Stál ve svých 25 letech u zrodu Opery 5. května, účastnil se nadšeného budování této mladé, nadějné avantgardní scény a jako její sólista šel z role do role, od epizod až po velké role, jako Jelecký v Pikové dámě, Germont v Traviatě, konzul v Madame Butterfly, Don Giovanni. V opeře Národního divadla, jejímž sólistou se stal po sloučení obou ansámblů v r. 1948, se uplatňuje především v charakterním barytonovém a basbarytonovém oboru, ve kterém využívá jak své komediální vlohy a smysl pro humor, tak schopnost výrazně a mnohotvárně pěvecky a herecky charakterizovat postavu a načrtnout ji přesvědčivě a živě několika rysy i na malé ploše. Vytvořil až dosud desítky rolí větších i menších....Bohatá je jeho činnost překladatelská Z 20 operních překladů se mnohé hrají v ND i na mimopražských scénách, jiné v rozhlase a televizi. Vedle textů sborových a kantátových přeložil velké množství písní. To souvisí s jeho dlouholetou bohatou koncertní činností v komorním písňovém oboru...Zvláštní zájem věnuje Jiří Joran stylizovanému folklóru - ať jsou to harmonizované lidové písně nebo zhudebněná lidová poezie naše (Janáček, Martinů, Flosman aj.) i cizí jako např. Osm maďarských lidových písní Bély Bartóka, které přeložil, stejně jako množství černošských spirituálů...
JAROSLAVA VYMAZALOVÁ (*1. ledna 1924 - †25. června 1991)
JIŘÍ JORAN (*20. června 1920 - †5. srpna 2011)
Diskuze k albu