Karel Vepřek
První box
Podobné tituly
Informace o albu
Retrospektivní tvorba písničkáře Karla Vepřeka na 8 CD. Komplet je rozdělen do dvou samostatných boxů po čtyřech discích, obsahujících archivní nahrávky z let 1986 až 2010. Představují Karla Vepřeka jako sólového písničkáře s kytarou či heligonkou, v různých příležitostných sestavách i s kapelami Chudák paní Popelková a Lyrika Putyka. Vesměs jde o materiál dříve nedostupný na oficiálních nosičích. Najdeme zde záznamy z koncertů, domácí dema, ale také pozdější snímky pořízené v Českém rozhlase. To vše sestaveno do logické, soudržné dramaturgie jednotlivých alb. Zvuk se dočkal pečlivého masteringu, ovšem kvalita nahrávek odpovídá okolnostem jejich vzniku. Primárním záměrem bylo zachytit autentickou atmosféru Vepřekových písní a zpřístupnit také ty ze skladeb, které dosud zůstávaly utajené i věrným písničkářovým příznivcům. 4CD BOX 1 obsahuje alba:
CD1 Dialog s popelnicí (archivní domácí sólové nahrávky z let 1987-1990)
Sérii zahajují domácí nahrávky, pořízené v letech 1987 až 1990. Autor tehdy na kazetový magnetofon zachytil i skladby staršího data vzniku, sám klade začátek svého psaní do roku 1976. Můžeme si snadno domýšlet „krylovské“ inspirace. V textech slyšíme například dobové hořké pousmání nad (ne)fungováním tzv. socialistické společnosti (Před naším domem), smutné historické podobenství o vpádu okupačních vojsk či vynucené emigraci lidí režimu nepohodlných (Zbytečnosti). Přestože jde o autentické svědectví doby, poetika písní zůstává nadčasová a poselství obecně platné.
CD2 Kutáleči penízků (archivní domácí sólové nahrávky z let 1987-1990)
Druhé album pokračuje v přepisu kazetového archivu z let 1987 až 1990. „Při poslechu po letech mě překvapilo, jak jsem uměl už ve svých dvaceti hezky hrát na kytaru a že dneska ve svých šedesáti mám stále co dohánět,“ pousmál se písničkář. Atmosféru balad často navozují promyšlené instrumentální úvody a dobarvují vyhrávky. Vepřek se příležitostně doprovází i na harmonium a používá foukací harmoniku.
CD3 Písně ze dna křídového moře (archivní domácí nahrávky s Jiřím Kovářem z let 1991 a 1986)
Prostřednictvím písní Na dně křídových moří a Město plné gotických oblouků se vydáváme do Kutné Hory roku 1986. Disk doplňují nahrávky natočené na kotoučový magnetofon Tascam v Říčanech v roce 1991. Karla Vepřeka na tomto albu, v rámci osmialba poprvé, doprovází další hudebník. Jiří Kovář obohacuje několik písní empatickými koloraturami elektrické kytary.
CD4 Chechtáky (undergroundové koncerty sestavy Chudák paní Popelková a Lyrika Putyka z let 2001 - 2003)
Ostrý střih v náladě kompletu. Čtvrtý disk obsahuje nahrávky Vepřekových kapel Chudák paní Popelková a Lyrika Putyka, pořízené na různých místech v letech 1988 až 2003. Intimní výpovědi střídá struhující šraml s bicími Vráti Kydlíčka, respektive Antonína Korba, saxofonem Jaroslava Šebesty nebo houslemi Tomáše Vtípila. Ovšem texty působí odlehčeně jenom zdánlivě. Humor veršů Budoucnost národa nebo sarkastického popěvku Pizizubka patří k onomu mrazivému druhu legrace.
Karel Vepřek se stal výraznou osobností folkové scény ve druhé polovině 80. let. Ve vlastních osobitých textech i zhudebněné poesii se dotýká nejintimnějších témat života a víry, není mu však cizí ani ironie či bujaré veselí "poetické putyky". Label Indies Scope tak navazuje na formát, jaký se osvědčil už při mapování díla Oldřicha Janoty a později Jakuba Nohy.
Diskuze k albu