Peter Lipa
Dobré meno
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Igor "Ajdži" Sabo. ×
Podobné tituly
Speciální podstránky
Informace o albu
"Neumím přesně vyčíslit, kolik alb jsem vlastně nahrál, ale jedna spojnice je mezi nimi jasná. Ta začíná titulem Neúprosné ráno (Opus 1984) a končí Dobrým menom, které v této chvíli držíte v rukou. Ty ostatní projekty jsou v mé diskografii též důležité, ale většinou nejde o původní tvorbu. Nahrávání ve studiu bylo pro mě vždy velkou touhou a velkým svátkem. Tak to bylo už od časů, kdy jsem zatím jen čekal na svoji první příležitost, a platí to i dnes. Hlavně když jde o nahrávání nových písniček. Koncept je skoro vždy podobný. Nejprve texty, potom první dema, pak setkání s kolegy, příprava, zkoušky, nahrávání, mix, mastering, obal a nosič je na světě. Na začátku jsem ještě nevěděl, jak budeme nahrávat. Naživo ve studiu nebo po stopách u počítače. Můj syn Peter mě přesvědčil, abychom se s trochu rozšířenou sestavou - o kytaru a perkuse - vydali do studia a zkusili tak jaksi staromódně nahrát už nacvičené písničky. Tak vzniklo 9 písní z tohoto alba. Ale tak jednoduché to přece jen nebylo. Písnička 120 na 80 byla asi první, před dvěma lety měla úplně jinou podobu. Rusiňákovský slogan ze světa srdcařů byl pro mě velkým lákadlem. Ale až úvodní basová figura a Radovy saxofony to dovedly do výsledné podoby. Stále věřím, že na koncertech to budu zpívat spolu s publikem. To samé bylo s textem Znova a znova. Věděl jsem, že fungovat to bude, když z toho uděláme mantru, která se bude stále opakovat. Martin Gašpar to učesal harmonicky, a navíc přidal krásný speciál, který písničce velmi pomohl. S Martinem jsme dokončili i Odpočívam v pokoji, ale bluesovka se z toho stala, až když ji ve studiu začal hrát Paľo Bereza na kytaru. Vlado Krausz ťal v tomto případě do živého. Když jsem si přečetl text Keď sa chystáš na ten svet, rozhodl jsem se, že si tu lidskou kůži obleču. Písničku se mnou udělal Miško Fedor. Vznikla taková melodická bluesová balada s trochu harmonicky neobvyklým středem. Refrén Problémy s problémami byl pro mě od začátku vícehlasý. Já přitom jako správný sólista přemýšlím většinou jednohlase. A ta santanovská kytara šla ruka v ruce s Petrovým klavírním doprovodem. Celkem jiná situace byla při nahrávání Kde bolo, tam bolo. V čase, když jsem nevydával ani nenahrával žádné album, dostal jsem chuť vyprodukovat singl. Vydali jsme se do nového studia se zkušeným kolektivem hudebníků. Ja jsem však s nimi ještě nenahrával. Vyrobili jsme singl, kterému se chvíli dařilo i v rozhlase. A stejně tak je tomu s jedinou anglicky zpívanou Because of Your Sad Eyes. S prešovským AMC triem spolupracuji už 7 let. Mají krásné písničky. Původně to byly instrumentálky, přesvědčil jsem je a dali je otextovat. To je první a možná jich bude časem víc. Vlado Kraus mi dodal skutečně pěknou kopu textů. Podozrivý se mi hned zalíbil. Možná i proto, že v roce 2018 se u nás najednou vyskytlo mnoho podezřelých. I v této písni, ale i v dalších, jsou Radovy saxofony velmi důležitou a charakteristickou zvukovou příměsí, která dává písničkám novou příchuť. Ty si moja opora a Dobré meno jsou písně, které jsem dělal s Miškem Šimkem, i proto mají něco společné. Byla to naše první spolupráce i přesto, že spolu hrajeme už víc než 10 let. Milan Lasica se jako textař objevuje na albu dvakrát. Manhattan se ke mně dostal přes Petra Breinera. To je taková nostalgická vzpomínka na staré časy. Víc než 10 let jsme s Petrem úzce spolupracovali. Zpíval jsem mnoho jeho písní. Motýľ byl jediný text, který jsem od Milana dostal proto, aby i toto CD potvrdilo naší dlouhodobou spolupráci. K realizaci jsem přizval mladé hudebníky z nové generace a s úplně jiným hudebním myšlením. Pozorný posluchač tento fakt rychle odhalí. Jednoduše mě baví hledat nové cesty a dělat věci trochu jinak. To je i případ písničky Nenápadný nápad. Jediný duet, který jsme původně napsali jako jednoduchou písničku, ale díky Majlovi a Adrianovi se přeměnil na něco jiné. Zuzka už se mnou zpívala na Slovenských evergreenech, takže toto je náš druhý duet. Děkuji všem hudebníkům, kteří mě posledních 50 let doprovázeli na různých scénách. Nebýt Vás, asi bych vůbec nebyl hudebníkem. Vše, co o hudbě vím, jsem se naučil od Vás. Vzpomínám i na ty, kteří už mezi námi nejsou. Rasťo Vacho, Milan Vašica, Miloš Paška, Laco Gerhardt, Juraj Lehotský, Fero Karnok… a mnozí další. Je jich mnoho. Velmi si vážím, že mohu být stále obklopený mladými, talentovanými hudebníky, kteří jsou ochotní se mnou zažívat útrapy a radosti muzikantského života, cestování po koncertech, zkoušení, nahrávání a radost ze společných úspěchů. Děkuji všem zúčastněným za ochotu spolupracovat na tomto CD."
Diskuze k albu