Martin Kratochvíl, Jazz Q
Pozorovatelna
Podobné tituly
Informace o albu
Z obalu původního LP (110285): Výsledkem osmiletého vyzrávání, provázeného změnami stylu i obsazení stejně tak jako četnými úspěchy i dílčími nezdary, je nejnovější dlouhohrající deska špičkového českého souboru JAZZ Q PRAHA. Původní obsazení, jehož členem byl také dnes již dobře známý altsaxofonista a flétnista Jiří Stivín, se zaměřilo na avantgardní jazzovou hudbu, především free jazz. Během doby pak krystalizovala nová podoba kvarteta, která se plně realizovala až v době, kdy soubor oslavoval pětileté trvání - v roce 1970 totiž došlo k plné elektrifikace a amplifikaci kvarteta. Cíl souboru byl jasný: hrát hudbu, která by v sobě integrovala to nejlepší, čeho bylo do té doby dosaženo na poli jazzu a beatu. To už ovšem jméno souboru Martina Kratochvíla bylo pojmem nejen doma v Československu, ale i v řadě evropských zemí díky vystoupením na mnoha nejprve amatérských a později i profesionálních jazzových festivalech, kde všude pražský celek sklízel zasloužené úspěchy.
Vyjmenovat všechna města či země, kde už Jazz Q Praha hrál, by znamenalo sestavit dlouhou a na čtení asi nudnou statistiku: spokojme se proto výčtem alespoň některých míst, která znamenala ve vývoji Kratochvílovy skupiny milníky na cestě k jeho dnešnímu projevu. Vedle úspěchů na Československém amatérském jazzovém festivalu v Přerově, jeho polské obdobě ve Wroclawi, velmi dobrých umístění ne Mezinárodním jazzovém festivalu v Curychu (mj. v roce 1971 se Jazz Q umístil na prvním místě), koncertech v Lucembursku, Belgii, NSR, televizním pořadu v Paříži, několikerém úspěšném turné po Španělsku, vystoupení na festivalu v Pori, televizním přenosu z Vídně, účinkování na jazzovém festivalu v Praze 1971 apod. má skupina nahránu už třetí dlouhohrající desku - po první Coniunctio a pozdější Symbiosis je to Pozorovatelna, která znamená v historii kvarteta zatím poslední předěl: byla totiž nahrána v době, kdy Jazz Q účinkoval opět v pozměněném složení a "starý" kvartet se sešel už jen ve studiu za účelem nahrávání.
Duší Jazz Q zůstává už od jeho zrodu v roce 1965 Martin Kratochvíl sedmadvacetiletý diplomovaný filosof, který hraje na elektrický klavír, komponuje a aranžuje. Pětadvacetiletý sólový kytarista Luboš Andršt prošel několika beatovými soubory až se mu dostalo příležitosti uplatnit svoji technickou virtuozitu i melodickou představivost v Jazz Q. Velmi dobře si rozumí s basovým kytaristou Vladimírem Padrůňkem, bývalým studentem elektrotechniky, který dal přednost vedení basové linky před hrou na sólovou kytaru; ve svých jedenadvaceti letech je hráčem velmi rutinovaným. Konečně bicí nástroje obsluhuje Michal Vrbovec, který dříve patřil do základního kádru členů kvarteta a po několikaleté přestávce se do souboru vrátil nedlouho před natáčením alba.
Skladby, které jsou na desce zařazeny, patřily v roce 1973 ke kmenovému repertoáru Jazz Q. Pori 72 byla připravena specielně pro účinkování na tomto známém jazzovém festivalu v malebném finském městečku. Dlouhá skladba byla později rozdělena na několik samostatných částí; na desku byla zařazena ta, jejímiž autory jsou oba kytaristé Andršt a Padrůněk. Pozorovatelna je Kratochvílova balada, napsaná pod dojmem setkání s prvním dotykem přírody v lesích jižních Čech začátkem května 1971. Je jakousi apoteózou zřejmě neuskutečnitelné, ale stále lákavé varianty života na farmě se psy, koňmi a lidmi. Trifid neklade důraz na kompozici, ale spíše na přirozené vykreslení uvolněné nálady: vznikl v jednom z pražských klubů po koncertě plném decibelů jako výsledek živelné touhy zahrát si potichu a klidně. Klobásové hody je název Kratochvílovy skladby z jeho staršího předrockovského období poznamenaného ještě silněji jazzem; teprve později byla doplněna výrazně rockovým kytarovým chorusem, podporovaným tvrdou baskytarou, Konečně Kartágo je předzvěstí dojmů z Tunisu, kam byla v roce 1971 skupina pozvána na festival: původně ji hrál autor smyčcem na kytaru, pro rozhlasové natáčení bylo použito violoncella a konečně pro desku byla dána přednost variantě s houslemi.
Album Pozorovatelna je příležitostí k setkávání nejen s hudbou, jak ji vytváří Jazz Q Praha, alei i s jednou z tváří současné české moderní hudební scény.
(sleevenote: Ing. Stanislav Titzl)
Originální přepis původních studiových pásů.
Sestava původního LP.
Hi-Res verze alba: WAV / 192 kHz / 24 bit
Diskuze k albu