Různí interpreti
Český šanson 1969
Podobné tituly
Informace o albu
Komentář k původnímu LP 0 13 0598 z roku 1969:
Český šanson - nebo, chcete-li, tedy prostěji řečeno písnička - vyvinul se v několika posledních letech ve značně charakteriský a svébytný žánr, který nejenže má své osobité znaky, ale - podle mého názoru - se i důstojně řadí mezi evropskou elitu. Pomineme-li údobí prehistorické, za které můžeme považovat český předválečný šanson, reprezentovaný zejména Jaroslavem Ježkem, E. F. Burianem, Vítězslavem Nezvalem, Josefem Kainarem a nemnoha jinými autory, pak zjistíme, že po době válečné a poválečné, kterou bychom mohli nazvat úhorem na tomto poli, dožil se onen křehký útvar své renesance teprve v posledních deseti nebo nejvýš dvanácti letech. Do té doby - a ještě vlastně v jejím začátku - ovlivňovala pole komerční taneční písnička, jejíž kvalita byla více než kolísavá a namnoze dost pochybná. S nástupem "nové vlny", která se zvedala někdy kolem let šestapadesátých a byla ovlivněna zejména malou skupinkou autorů kolem tehdejší - dnes již legendární - Reduty (v čele s Jiřím Suchým), posouvala se laťka v tomto žánru postupně výš a výše. Takto obrozený český šanson čili - jinak řečeno - výrazová písnička, ve které začalo záležet na kvalitě textu nejméně tak jako na kvalitě hudby, si postupně získával i okruh svých posluchačů. Konzumentská obec byla stále náročnější a nespokojovala se pouhou zvukovou kulisou s podloženým textem, ale začala pozorně sledovat smysl písně (zvláště textu) a hledat si v ní hlubší texty i podtexty, postřehy, úvahy i polemiky, které se zejména vázaly na současnost v naší společnosti a tedy na lidské, společenské, civilizační i politické vztahy a souvislosti.
A to je zajisté jeden ze základních rysů, kterými se vyznačuje dnešní český šanson. Ve své špičkové podobě vychází totiž ze skutečnosti, a to z naší denní skutečnosti, a snaží se na ni reagovat tak, že nachází v aktualitě delší, ne-li věčnou, tedy aspoň obecnou platnost, kterou se pak snaží vyjádřit nejrůznějším uměleckým způsobem a přístupem: od hořkého konstatování faktů přes ironii, citovost, filosofování a smutek až po útočnost nebo revolučního ducha. Je to tak jistě v pořádku, protože není možno si představit šanson, který se bude tematicky pohybovat v nějakém vysněném světě pouhých představ a ideálů, ve světě, který může - nebo by mohl být - krásný, ale je bohužel zcela, zcela neskutečný. Odpusťe proto českému šansonu, že se dnes pohybuje víc v oblastech smutku a zadumání než ve sféře radosti a jásání.
Hudebně předvádí český šanson dosti bohatý výběr vyjadřovacích způsobů - od prostého popěvku přes lehce historizující styly až po moderní rytmickou hudbu. Tady se pochopitelně vůbec nekladou meze skladateli jako spoluatorovi a je jen na něm, jaký vyjadřovací prostředek si zvolí. Jeho osobitý rukopis se ostatně pozná.
Výběr písní pro tuto desku byl od začátku trochu složitý. Zejména díky hudební redakci Československého rozhlasu dostalo se v posledním roce šansonu dosti místa ve vysílání i v natáčení novinek. Mohli jsme tedy vybrat ze značného množství už hotových nahrávek. Je ale pochopitelné, že jedna LP deska nemůže obsáhnout celou produkci v tomto oboru. Nicméně snažili jsme se vám představit jak některé autory, tak i ty interprety, kteří se zřídkakdy dostali na gramofonovou desku a které byste přesto vzhledem k jejich dnešnímu významu v tomto žánru měli lépe znát. Vypustili jsme proto několik našich známých špičkových interpretů, jejichž dlouhohrající profilové desky buď již vyšly nebo vyjdou v krátké době a s jejichž repertoárem se tedy seznámíte na jejich vlastních deskách.
Doufáme, že tato první šansonová přehlídková deska si získá vaši přízeň a že vám budeme moci v příštím roce předložit další účet své práce - to už pod názvem "Český šanson 70".
Jaroslav Jakoubek
Diskuze k albu