Klára Havlíková
Händel: 2 Chaconne con variazioni a Suita č. 7
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Zuzany Marczellové k původními LP albu 1 11 0450 "Georg Friedrich Händel 2 Chaconne con variazioni a Suita č. 7" vydaného v Supraphonu v roce 1968 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Symbolem života George Friedricha Händela (1685-1769) se stal cestovní kočár. Cesty vedly západoevropským světem: z počáteční stanice v Halel přes Hamburg, Lübeck, Florencii, Řím, Neapol, Benátky, Hannover až do druhé vlasti - do Anglie. Všeevropské je i händelovo umění: spojuje, jedinečně zužitkuje a završuje různorodé soudobé podněty - polyfonii a německou harmonickou plnost, italskou homofonii a scarlattiovskou techniku, francouzskou rytmičnost a ornamentiku; naplňuje a zdokonaluje nejrozmanitější formy a žánry. Spojuje je v hudbu kypící hojností, oduševnělostí, svátečností, v hudbu přímo ojediněle světlou a šťastnou. V monument barokní hudebnosti a zároveň i v její poslední vrchol Nejenom v široce koncipovaných gigantech, ale i v drobnějších instrumentálních dílech - a v drtivé většině skladeb klavírních.
Händelovo vrcholné dílo (kromě množství drobnějších skladeb, které vyšly až v roce 1928) je shrnuté do třech sbírek...První, nejzávažnější sbírka osmi suit je jediným autorizovaným vydáním Händelových klavírních děl; ostatní skladby vycházely víceméně za skladatelovými zády, s různými chybami, které si potom nacházely mnoho "korektorů"...
Suita, nejstarší hudební forma s více částmi, řada více, ve stejné tónině stojících a jen charakterově kontrastujících tanců, od svého vzniku prošla různými metamorfózami svého tvaru. Händel obohatil i její strukturu: nevyužívá pouze standardní sled skladeb, ale vkládá nové úseky, předsunuje úvodní části - preludia, fugy či overtury...Händelovský recitál je tedy nejen obohacením repertoárové palety slovenské klavíristky Kláry Havlíkové, důkaz šířky uměleckých zájmů a snažení umělkyně, která úspěšnými nahrávkami děl naší i světové současné hudby si nachází místo v našich diskotékách. Je i příspěvkem k znovu-nacházení, znovu-vychutnávání komorního Händela - tak trochu zapomínaného.
Diskuze k albu