Marta Boháčová
Operní recitál
Podobné tituly
-
Vlastimil Lejsek, Filharmonie Brno, Miloš Konvalinka
-
Marta Boháčová, René Tuček, Karel Průša, Symfonický orchestr Čs. rozhlasu v Praz
-
Marta Boháčová, Miroslav Frydlewicz, České noneto
-
Orchestr Národního divadla v Praze, Jaroslav Kyzlink
-
Orchestr Národního divadla v Praze, Václav Neumann
-
Orchestr Národního divadla, Zdeněk Chalabala
Informace o albu
Z komentáře Dr. Jaromíra Kříže k původnímu LP albu 1 12 2318 "Marta Boháčová Operní recitál" vydanému v roce 1978 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Marta Boháčová, jejímuž umění je věnována tato profilová deska, patří k předním sólistkám opery Národního divadla v Praze. Vytvořila zde už přes třicet stěžejních rolí z českého i světového operního repertoáru...V poslední době přechází na scéně Národního divadla od původního koloraturního oboru k rolím lyrickým. Již od dob svých studií na Akademii múzických umění v Praze se věnovala také písňové tvorbě a je vyhledávanou sólistkou při provedeních kantátových a oratorních děl světové tvorby starší i soudobé....Její jméno známe rovněž dobře z rozhlasu a televize. Z nahrávek Marty Boháčové pro Československý rozhlas jmenujme vedle písňové tvorby všech stylů a sólových partů v kantátách a oratoriích zejména pozoruhodné snímky Mozartových operních árií (Zuzanka, Zerlina), ukázky z italské operní tvorby (Verdiho Violetta, árie Oskara z Maškarního, Pucciniho Musetta z opery Bohéma atd.), vzpomeňme árií Bedřicha Smetany (Karolina ze Dvou vdov, Barče z Hubičky), anebo postavy Olympie z Hoffmannových povídek Jacqua Offenbacha. Stejně významně reprezentují její pěvecké i herecké umění nahrávky Československé televize (part Markétky z Gounodovy opery Faust a Markétka, Katuška ze Smetanovy Čertovy stěny, Micaela z Bizetovy Carmen). Zvukově i obrazově ztvárnila v televizních operních nahrávkách postavu Rosiny z Rossiniho opery Lazebník sevillský, Mirandolina ve stejnojmenné opeře Bohuslava Martinů a Neddu v Leoncavallových Komediantech. Uskutečnila i četné gramofonové nahrávky (Milostná dueta, výběr z tvorby starých citolibských mistrů, Myslivečkova Koncertní árie in dis, Boháčův písňový cyklus Květy jasmínu, participace na nahrávce Janáčkovy Její pastorkyně, Jiráskovy opery Medvěd, Orffovy kantáty Triompho di Afrodite, Havelkovy skladby Hexameron, dále Das klagende Lied Gustava Mahlera, Písniček na slova moravské lidové poezie od Bohuslava Martinů, Rejchova Te deum atd.)...
Nová deska Marty Boháčové vykresluje umělecký profil pěvkyně z několika úhlů v repertoáru, kde se může plně projevit kvalita jejího pěveckého vyškolení i široké výrazové spektrum od koloratury přes lyrickou oblast až k vysoce dramatickému výrazu. Zahrnuje nejvýznamnější skladatelská jména minulosti v oblasti opery a zachycuje zároveň část historického vývoje tohoto žánru...Boháčová nechápe žádnou árii jako samostatné dílo pouze pro uplatnění svých pěveckých a výrazových schopností ale slaďuje své interpretační prostředky s charakterem postavy tak, jak ji psychologicky i výrazově pojímá v celé operní roli...árie jsou zpívány v originále, tedy česky, německy italsky a francouzsky...
Diskuze k albu