Barok jazz kvintet
Mini Jazz Klub 33
Podobné tituly
Speciální podstránky
Informace o albu
Z obalu původní EP desky (8135 0062): Barok jazz kvintet/ Barock Jazz Quinetet - Syntéza vážné hudby a jazzu je již několik desetiletí předmětem snažení některých skladatelů a instrumentalistů obou těchto žánrů. Přes různost názorů na tyto snahy - jazzmani se dívají s despektem na ty, kteří se snaží vnést prvky klasické hudby do jazzu, zatímco mnozí zastánci hudby vážné naopak před přílišným vlivem jazzu varují - vznikla celá řada pozoruhodných děl.
Bylo by velikou chybou tuto tvorbu znevažovat a nesnažit se porozumět jejímu jazyku. Přináší mnoho obohacení a zážitků, je neodmyslitelnou součástí dalšího vývoje hudby.
Jedním z těch, kteří opustili snadnou cestu ověřených jistot a neztratili odvahu zkoušet něco nového, je i Jiří Hlaváč se svým souborem Barok jazz kvintet.
Poprvé se představil hudební veřejnosti v koncertním sále pražského Klementina v roce 1975. Ve složení Jiří Hlaváč (umělecký vedoucí) klarinet, basklarinet, Štěpán Žilka - flétna, pikola, altová flétna, Eduard Spáčil - piano, cembalo, Ivan Dominák - bicí nástroje, František Uhlíř - kontrabas, si dokázal kvintet tuto nástrojovou kombinací (dnes spolupracuje se souborem i Jan Adamus, vítěz soutěže Pražského jara ve hře na hoboj) vytvořit brzy svůj vlastní specifický zvukový kolorit.
Již při prvním vystoupení vzbudil soubor zaslouženou pozornost objevnou dramaturgií a určitou výjimečnost pojetí. V názvu Barok jazz kvintet vyjádřil Jiří Hlaváč umělecké krédo.
"Barok a jazz slouží v tomto případě jako dvě krajní polohy, které ovšem nechceme přehlížet. Snahou je dobře se pohybovat v celém rozmezí s tím, že budou existovat styčné body obou žánrů, aby se na nich dalo stavět formou improvizace, dotvářením zápisu, vlastně vytvářet nový druh organického celku vážné a jazzové hudby. Chceme zvládnout skladby, jejichž prokomponovanost a náročnost klade na posluchače sice poměrně dost vysoké požadavky, ale v nichž se může stále orientovat. Respektujeme posluchače nejen jakopartnera v hledišti, ale i jako součinitele pro dotvoření atmosféry a hudebního dojmu."
Během své pětileté činnosti uspořádal soubor BJQ více než 1 500 koncertů a to jak v cyklech vážné hudby, tak i v pořadech jazzových klubů. Zúčastnil se Smetanovy Litomyšle, Bratislavského Hudobného léta, Karlovarského Mladého podia, jakož i Slánských jazzových dnů.
Interpretační schopnosti členů BJQ dovolují skutečně neobvyklý rozsah repertoáru. J. S. Bach, Claude Bolling, Alexej Fried, Václav Kučera, Jiří Teml, Pavel Blatný, Karel Velebný, Luděk Hulan, František Uhlíř aj. Soubor nabídl současným autorům možnost jiného vyjádření, které nejen obohatilo dramaturgii, ale znamená i v dosavadní tvůrčí činnosti autorů bezesporu přínos.
Na svém gramofonovém debutu se Barok jazz kvintet představujedvěma rozsáhlejšími celky. První je z pera francouzského skladatele Claude Bolling s názvy Barok and blues - Fugace.
Druhý zkomponoval člen souboru František Uhlíř a má název Drobnosti.
Rytmická preciznost, kultivovanost hry, zdravé muzicírování opět potvrzuje, že není rozdílu v žánrech, ale v míře umění a schopnostech interpretů. (Sleeve-note Arne Vanderka, 1981)
Diskuze k albu