Různí interpreti
Novák: Toman a lesní panna, Balady
Podobné tituly
Informace o albu
VÍTĚZSLAV NOVÁK (*5.12.1870 – †18.7.1949)
Z komentáře Evy Pensdorfové k původnímu LP albu 11 0667 "Vítězslav Novák Toman a lesní panna, Balady" vydanému v Pantonu v roce 1977 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně v Supraphonu:
....Novák, ve svých počátcích romantik, byl vždy schopen vstřebávat nové podněty doby, takže jeho tvůrčí typ se během let bohatě proměňoval. Novák klade značné nároky na posluchače složitou fakturou svých děl, přitom však zcela očividně usiluje o srozumitelnost, o sdělnost, o pochopitelnost své hudby. Svědčí o tom častá volba ryze programního typu skladeb a děl vokálních i časté používání citátů z hudby vlastní i cizí...
Na desce najdeme dvě skladby Novákova zrání. BALADY na slova lidové poezie moravské (první Dvě balady vznikly jako op. 19 roku 1898 - je to Ranoša a Zakletá dcera; další Dvě balady napsal Novák o dvě léta později, roku 1900 jako op. 23 to je Vražedný milý a Neščasná vojna), které v pravdě oslní silnou, dravou invencí, zkušenou, vynalézavou a citlivou prací se sborem, účinem kontrastních nálad, strhujícím dramatismem. Je to nádherné svědectví toho, jak mocně na Nováka zapůsobilo seznámení s Leošem Janáčkem (r. 1897), u něhož se důvěrně obeznámil s moravskou lidovou písní. Zároveň však si tu ověřujeme, jak silnou osobností byl Novák. Jeho Baladám nasloucháme s požitkem - je to osobité živoucí, skvostné dílo. Také jejich skvělé provedení je dokladem skutečnosti, že čas je neohrozil - jen nově zhodnotil. Druhou skladbou desky je symfonická báseň TOMAN A LESNÍ PANNA, kterou Novák jako op. 40 psal v letech 1906 - 1907 podle Čelakovského básně - ale z naléhavé vnitřní potřeby. Je to hudba mnohem subjektivnější než Balady, je prudkým výrazem erotické vášně a bývá asi právem označována za českou obdobu Salome. Vlivy Richarda Strausse jsou v ní vskutku markantní, kromě ovšem četných rysů impresionismu. Nová deska Pantonu je tedy zajímavým dokumentem procesu, z něhož se rodil moderní skladatel - syntetik Vítězslav Novák. Podněty lidové kultury na straně jedné, vlivy evropské hudební moderny na straně druhé. Novák nebyl dvořákovský typ - jeho dílo se rodilo namáhavě uprostřed zápasů životních i uměleckých. Ale Novák nikdy nepolevil ve svém tvůrčím úsilí, jehož prvním předpokladem je - sebetvorba. Zaslouží si naši pozornost.
Diskuze k albu