Různí interpreti
Historie psaná šelakem - Zlatý věk české operety 10 1941-42
Podobné tituly
Speciální podstránky
Informace o albu
Dnešní předposlední díl našeho seriálu, věnovaného tzv. zlatému věku české operety, zahajují čtyři melodie Josefa Stelibského na texty dvojice Karel Melíšek - Jarka Mottl z úspěšné operety "Grandhotel Riviera". V žižkovském Moderním divadle měla premiéru 1. VIII. 1941 a stala se divácky nejvděčnější inscenací této scény za celou dobu její existence. Nahrávky na gramodesky si vzala na starost firma Ultraphon a svěřila je orchestru Karla Vlacha s vokalisty Oldřichem Kovářem a Sestrami Allanovými. Nenatočen na gramodesky zůstal z této operety jen valčík s názvem Láska - Liebe - L'amour.
Ačkoliv autorské dílo komponisty, zpěváka a divadelního i filmového herce Františka Paula s názvem "Miluji tě" mělo všechny atributy operety, na gramodeskách byly obě hlavní melodie (5, 6), jež zde zazněly, označeny jako písně ze stejnojmenné veselohry, nikoliv operety. Dodnes je ale často frekventovaný foxtrot Vlak jede krajinou, který Franta Paul natočil v prakticky stejném aranžmá na gramodesky značky Ultraphon i Esta.
Tři písně do operety "Panoš Jan" složil progresivní tým komponisty Kamila Běhounka a textaře Jaroslava Moravce. Divadelní podnikatel Jára Kohout toto dílko uvedl ve svém Divadle u Nováků, které převzal v roce 1939 od dvojice Voskovec a Werich. V divadle se Panoš Jan dočkal 57 repríz a na gramodesky značky Ultraphon písně nazpívali Arnošt Kavka a Sestry Allanovy za doprovodu orchestru Karla Vlacha (7-9).
Dlouholetý člen opery a sólista operety národního divadla v Brně Jindřich Loukota uvedl na této scéně též několik vlastních operet. Jednou z nejúspěšnějších se stalo jeho dílo z roku 1942 nazvané "Staňte se mou královnou", z něhož gramodesky značky Ultraphon zaznamenaly dvě hlavní melodie (10, 11).
Opereta "Markýza a bubeníček" byla v roce 1943 uvedena v pražském divadle Unitarie u Karlova mostu jako jeho předposlední inscenace před zavřením českých divadel německými úřady o rok později. Kromě titulní melodie, kterou na gramodesku nazpívala Jiřina Salačová (12) jsme zařadili ještě další dvě písně z tohoto díla v podání pěvecké dvojice M. Strejciusové a L. Trevora (13) a O. Janků a H. Tolarové (14) z gramodesky značky Esta.
Velkého úspěchu spojeného s 242 reprízami se dočkala Jankovcova opereta "Líbánky komtesy Lucky" v pražském Švandově divadle, kde byla v premiéře uvedena 30. X. 1942. Jak v této souvislosti uvádí znalec operety Luděk Pacák (shodou okolností též libretista této operety), u zde tehdy uváděných děl "…libreta jevila zřetelnou snahu přivést logiku opět ke cti a dramatické konstrukci a hudba se psala většinou v komornějším tónu." Na gramodesky byly z této operety natočeny tři písně (15-17).
Pod všemi dalšími písničkami zařazených do této sestavy je jako autor jejich hudby podepsaný renomovaný skladatel Josef Stelibský. Tylovo divadlo v pražských Nuslích uvedlo 6. března 1942 v režii Jiřího Sedláčka premiéru operety "Ostrov milování", z níž gramofonové desky zachytily hned šest písniček na hudbu Stelibského a s texty dvojice Mottl-Melíšek (18-22). Všechny tyto písničky si získaly velkou popularitu, a proto není divu, že postupně vyšly na gramodeskách všech značek, jež u nás tehdy přicházely na trh, tedy Ultraphon, Columbia, Odeon i Esta.
S dalšími skladbami, které uzavřou náš cyklus melodií z českých operet, se seznámíme v příštím, posledním díle našeho seriálu.
Vybral, sestavil a komentář napsal producent řady Historie psaná šelakem Gabriel Gössel
Diskuze k albu