Naděžda Kniplová
Operní recitál
Podobné tituly
-
Orchestr Národního divadla v Praze, Jaroslav Krombholc
-
Naděžda Kniplová, Orchestr Národního divadla v Praze, Jaroslav Krombholc
-
Elisabeth Soderstrom, Naděžda Kniplová, Peter Dvorský, Wiener Philharmoniker
-
Orchestr Národního divadla v Praze, Bohumil Gregor
-
Antonín Švorc, Orchestr Smetanova divadla v Praze
-
sólisté, Orchestr Smetanova divadla v Praze, František Škvor
Informace o albu
Z komentáře Olgy Bartoňkové k původnímu LP albu 1 12 0785 "Operní recitál Naděždy Kniplové" vydanému v Supraphonu v roce 1970 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Mezi našimi operními pěvci není mnoho těch, které lze bez rozpaků označit za pěvce světové úrovně..Přesto se čas od času vyskytne operní pěvec, který spolu s výraznými úspěchy na našich operních scénách sklízí vavříny i na předních scénách světových. Mezi tyto umělce patří především sólistka opery Národního divadla v Praze, laureátka státní ceny NADĚŽDA KNIPLOVÁ (*18.4.1932)
Naděžda Kniplová zpívá a vytváří operní postavy, které patří do vzácného oboru dramatického sopránu a je pro tyto postavy předurčena i herecky. Jen málo operních interpretek disponuje tak výrazným hereckým projevem, jenž podmiňuje i dobrou "hlasovou mimiku", nezbytnou pro role vysoce dramatického charakteru. Není tedy divu, že nedlouho po příchodu do Národního divadla (1964) očekávala zpěvačku rychlá zahraniční kariéra...Udivující je schopnost Naděždy Kniplové obsáhnout postavy smetanovské, janáčkovské, wagnerovské a konečně dramatické role italského repertoáru, mezi které patří dnes především Pucciniho Turandot. Když uvážíme rozdílnost charakterů postav, z nichž jmenujme alespoň Libuši ze Smetanovy stejnojmenné opery, Miladu ze Smetanova Dalibora a v poslední době Kostelničku z Janáčkovy Její pastorkyně, Emiliu Marty z Janáčkovy Věci Makropulos, Kateřinu z Řeckých pašijí B. Martinů, Renatu z Prokofjevova Ohnivého anděla, Kateřinu z Šostakovičovy Kateřiny Ismajlovny, Brünhildu z Wagnerovy tetralogie Prsten Niebelungů, Isoldu z Wagnerova Tristana a Isoldy, Sentu či Ortrudu z Bludného Holanďana a Lohengrina R.Wagnera, uvědomíme si, jak těžké je rozhodnout, která z těchto rolí Kniplové nejvíc vyhovuje. Obdivujeme specifickou barvu jejího hlasu, který dovede být ušlechtilý i drsný podle charakteru zpívané postavy a podle toho, co situace na jevišti právě vyžaduje, obdivujeme působivost hereckého projevu, který je technickou vyspělostí krásného hlasu podpořen. Naděžda Kniplová patří k těm vzácně se vyskytujícím dramatickým sopránům z rodu Emy Destinové, jež jsou schopny vznešenosti, kruté bezohlednosti a vzápětí lyrického a něžného výrazu....
Diskuze k albu