Různí interpreti
Drejsl: Dechový kvintet, Burian: IV. smyčcový kvartet, op. 95, Nejedlý: Koncertino pro nonet, op. 18
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Dr. J. Smolky k původnímu LP albu 11 0274 vydanému Pantonem v roce 1971 a nyní vydávanému v Supraphonu poprvé digitálně:
Na této dlouhohrající desce se setkávají tři komorní díla českých skladatelů, kteří měli podobné osudy umělecké a lidské. Projevili hudební nadání už v raném mládí. Záhy začali spojovat své umění s energickým avantgardním úsilím. Dokázali vstřebat výsledky mnoha pozoruhodných uměleckých výbojů a vlastními díly prosazovat nové perspektivy… Jejich společným osudem je i předčasný odchod ze života. Všechny je srazila smrt dřív, než mohli plně završit své dílo a říci svým úmrtím poslední slovo. Mnohé z toho, co stačili vytvořit, však patří k čelným hodnotám hudba našeho století. RADIM DREJSL (1923-1953) ...Nejprudší rozvoj jeho umění spadá do prvních poválečných let, kdy se nadšeně účastnil právě ve studentském hnutí, organizoval pěvecké a hudební soubory. Roku 1950 se stal uměleckým vedoucím Armádního uměleckého souboru, jemuž pak věnoval všechen čas i tvůrčí energii. Do této doby však vytvořil řadu velmi pozoruhodných symfonických a komorních partitur...Mezi tato díla patří..zejména DECHOVÝ KVINTET z roku 1948...patří k nejpozoruhodnějším dílům svého druhu v české hudbě.
EMIL FRANTIŠEK BURIAN (1904-1959) vynikl jako mnohostranný avantgardista už ve dvacátých a třicátých letech. Byl nejen skladatelem, ale i režisérem divadelním a filmovým, spisovatelem dramat i pojednání o hudbě. Jeho levicově orientované divadlo D 34 bylo čelným střediskem angažovaného umění před válkou. Právě za odvážnou činnost tohoto souboru byl v roce 1941 zatčen a až do roku 1945 vězněn v koncentračním táboře. IV. SMYČCOVÝ KVARTET z roku 1947 je jedním z děl, jimiž E.F. Burian uvítal svobodu a perspektivy nového života své vlasti...Také VÍT NEJEDLÝ (1912-1945) patřil v mládí k vyhraněně levicové avantgardě....Hned na začátku okupace odjel se svými bezprostředně ohroženými rodiči do sovětského Ruska. Pracoval zde v českém vysílání moskevského rozhlasu a dále pilně komponoval. Se skladbami, jichž si nejvíce vážil, se přihlásil r. 1940 do Svazu sovětských skladatelů. Lektoroval je sám největší mistr, jakého sovětská hudba té doby měla - Sergej Prokofjev. A ten z Nejedlého tvorby nejvýše ocenil právě zbrusu nové KONCERTINO PRO NONET....tato nahrávka z r. 1971 je jeho premiérou.
Diskuze k albu