Různí interpreti
Historie psaná šelakem - Edice Esta 8 / 1937
Podobné tituly
Informace o albu
Výběr nahrávek z produkce české gramofonové firmy Esta z roku 1937 zahajuje foxtrot Milý hochu - upozorňuje nás na skutečnost, že v české taneční hudbě se konečně začal prosazovat i swing. Ale i když jsme se snažili z tehdejší produkce vybírat spíše svižnější nahrávky, i nadále v katalogu firmy Esta převládaly skladby lidovkového charakteru, jak je zde prezentuje například soubor Česká kutálka (track 2).
Významné místo v repertoáru firemního orchestru Harryho Hardena - tento soubor měl u Esty smlouvu na natáčení 100 snímků ročně - měly operety z pera domácích i zahraničních autorů. Nejúspěšnější písničky z operet Zelená se zelená, Byli jsme a budem, Polská krev, Brána do nebe, Panna Pusy, Pohádka a Vrabčák uvádějí tracky 3 - 10 a 12 - 14. Zde bychom jen upozornili na píseň Praha, město snů (track 12) nazpívanou tenoristou srbského původu Dano Živojnovičem, který od roku 1937 trvale působil na českých a slovenských operetních scénách a účinkoval i v řadě filmů.
Následující tracky 15 - 17 přinášejí písničky z českých filmů aktuálně uváděných na plátnech českých kin, zatímco titul Tváří v tvář (track 18) pochází z amerického filmu Top Hat, uváděného tehdy u nás pod titulem Pánové v cylindrech - exceloval v něm prudce elegantní Fred Astair.
Barytonista Alois Hofman, jeho hlas zní v písni Ahasver (track 19), byl ve firemních prospektech prezentován jako "interpret dvou tang světového formátu, pro něž Esta objevila zpěváka Al Hofmana s krásným melodickým hlasem, který tato tanga interpretuje svým citovým a strhujícím přednesem".
Koncem roku 1936 firma Esta začala ve zvláštní sérii objednacích čísel vydávat snímky určené pro Slovensko. Některé písně slovenských autorů použila i pro svůj český katalog, jako například melodii Gejzy Dusíka Jen kousek modrého nebe (track 22). Nově se také v tomto roce na etiketě Esta objevily snímky pěvecké dvojice Tino Muff a Vašek Zeman (track 25), která k této firmě přešla bezprostředně poté, co se koncem roku 1936 přestal nahrávat český program na německé etikety Odeon a Parlophon, na něž tato dvojice od počátku třicátých let nazpívala stovky populárních písniček.
Náš výběr uzavírá sólová nahrávka tehdy čtrnáctiletého virtuose na harmoniku Františka Vyhnala, údajně vyznamenaného v celostátní soutěži harmonikářů. Kdy a kde se tato soutěž konala, o tom nás již reklamní sdělení firmy Esta neinformuje. Ke složení valčíku Henny Porten jeho autora inspirovala významná německá herečka němého filmu tohoto jména - za zmínku ovšem stojí, že po roce 1933 tuto jednu z prvních hereckých hvězd v Německu postihl zákaz činnosti, neboť se odmítla rozvést se svým manželem židovského původu.
Vybral, sestavil a komentář napsal producent řady Historie psaná šelakem Gabriel Gössel
Diskuze k albu