Josef Matěj, Ivo Jirásek, různí interpreti
Matěj:Trojkoncert pro trubku, lesní roh a pozoun, Jirásek:Partita
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře původního pantonského LP alba 11 0456 vydaného v roce 1982, jež nyní vychází v Supraphonu poprvé digitálně:
Autořii soudobé hudby usilují o nový projev hudby už tím, jaký si zvolí tvůrčí terén, jakou sestavu nástrojů použijí, jaký řád vtisknou zvoleným kompozičním prostředkům. Vedou-li si jako skuteční tvůrci, vzniká tu v jejich tvorbě poutavý zápas o nový tvar a výraz hudby, jak jejich fantazie zušlechťuje nezvyklé zvukové kombinace a podřizuje je zamýšlenému uměleckému cíli. Střední generace skladatelů vykonala na tomto poli mnoho. Patř k nim i IVO JIRÁSEK (nar.1920) a JOSEF MATĚJ (nar. 1922), autoři skladeb na této gramofonové desce. Jsou to zkušení komponisté ve všech druzích hudby, skladatelé, mající své pevné a vyhraněné místo v české hudbě.
Jedna z nejmladších skladeb Josefa Matěje - Trojkoncert pro trubku, lesní roh a pouzoun s průvodem komornho orchestru - reprezentuje vyvrcholení autorových snah podarovat hráče na žesťové nástroje mimořádnými koncertantními díly.
Stará láska, kdy autor sám v mládí s oblibou hrával na tyto nástroje, dospěla k syntetickému vyústění...
Partita pro dechové nástroje Ivo Jiráska vznikla v roce 1972 pro Harmonii českých filharmoniků, jež svým obsazením i vynikající hrou ovlivnila podobu celého díla. BHráčské kvality jednotlivců tohoto souboru inspirovaly autora k mnohostrannému projevu s využitím náročné instrumentální techniky, meditativními i hudebně odlehčenými polohami zvuku. Jirásek - snad v duchu tradice tzv. "Harmoniemusik" z 18. století i hudby pro dechové nástroje moderních autorů, například Stravinského a Hindemitha - využil tradici ustálených žánrových okruhů (Intráda, Notturno, Serenata, Marcia), aby je naplnil svébytným výrazem...
Milan Kuna
Diskuze k albu