Různí interpreti
Gregor: Koncert pro violoncello, Kvěch: Proměna
Podobné tituly
-
Různí interpreti
-
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Tomáš Brauner
-
Symfonický orchestr hl.m. Prahy (FOK), Libor Pešek
-
Radek Baborák, Tomáš Brauner, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
-
Symfonický orchestr hl.m. Prahy (FOK), Jiří Bělohlávek
-
Vladimír Mikulka, Symfonický orchestr Čs. rozhlasu v Praze, Václav Smetáček
Informace o albu
Z komentáře k původnímu LP albu 1110 2853 vydanému Supraphonem v roce 1981, jenž nyní vychází poprvé digitálně!
ČESTMÍR GREGOR (1926) je autorem rozsáhlého a žánrově různorodého díla, jež vždy reaguje na aktuální potřeby dne.
V šedesátých a zvláště sedmdesátých letech dosahuje Gregor pozoruhodných tvůrčích výsledků ve snaze dobrat se syntetizující
hudební řeči, jejíž charakteristickým znakem je kontrastnost výrazu a rytmická pestrost. V centru skladatelovy pozornosti je zvláště
poslední době oblast symfonické hudby...Rovněž v koncertantním žánru na sebe Gregor strhává zaslouženou pozornost posluchačů i kritiky.
Koncert pro violoncello a orchestr s podtitulem "Complimento alla musica di ogni giorno" vznikl v roce 1974...Jak podtitul napovídá,
autor je v díle inspirován všednodenní hudbou, která je běžnému posluchači zvláště blízká. Prvky jazzové a moderní taneční hudby
jsou povýšeny a začleněny do symfonické koncepce zvláště ve druhé a třetí větě. Nahrávka Reine Flachotové a Pražských
symfoniků v čele s dr. Václavem Smetáčkem byla pořízena na veřejných koncertech 12. a 13. 2. 1980 v pražské Smetanově síni
a přináší novou, přepracovanou verzi díla.
OTOMAR KVĚCH (1950) je jedním z nejvýraznějších představitelů mladší generace českých skladatelů. Jeho tvorba se vyznačuje
spontánností invence, výrazovou nehledaností a pozoruhodnou emocionálností. Jeho skladba vždy dokonale plní funkční záměry,
ať jde o kterýkoliv zvolený žánr, a jsou interprety i posluchači přijímány s vřelým zájmem....Proměna pro sólové housle a komorní
smyčcový orchestr z roku 1976 zvítězila v roce 1978 v soutěži ministerstva kultury ČSR. V díle je osobitým způsobem řešen
princip kontrastu: první díl skladby, jímž je stylizovaný smuteční pochod, má svůj protiklad ve druhém dílu s energickým pohybem.
Tyto dva díly jsou propojeny sólovou kadencí. Název Proměna není náznakem mimohudebního programu,
ale pouhým vyjádřením výše uvedené ryze hudební koncepce.
Pavel Skála
Diskuze k albu