Různí interpreti
Historie psaná šelakem - Zlatý věk české operety 5 1937
Podobné tituly
Informace o albu
Soudě podle počtu premiér na scénách hudebních divadel, produkce operet z pera českých autorů v roce 1937 patrně dosáhla svého vrcholu. O některých těchto operetách je dnes ovšem obtížné zjistit bližší informace - jejich libreta se většinou nedochovala a dostupná odborná literatura je nezmiňuje. O jejich existenci tak dnes mohou svědčit snad jen údaje na etiketách gramodesek se šlágry, které v takových opusech někdy jepičího života zaznívaly. Ale ani tato skutečnost nemusí být jednoznačným vodítkem - některé písničky totiž získaly potenciál úspěšného šlágru až po delší době provozování operety, z níž pocházely. Na gramodesky proto byly natočeny až později, aniž by už jejich operetní původ byl na etiketě uváděn. A právě to je případ valčíku "Mrká, vrká" (track 2 naší sestavy) - na gramodesky byl natočen až několik měsíců po premiéře operety "Kdo se směje naposled" s hudbou René Kubínského. Někdy také prozradí informace o původu písniček notový záznam hlavních melodií, vydávaný hudebními nakladatelstvími na malých dvojlistech či v pianových výtazích.
Nové inscenace v minulosti již úspěšně uvedených operet navíc jejich autoři někdy aktualizovali o nové výstupy a písničky. Ty nejúspěšnější operety se také obvykle velice brzy dočkaly filmové podoby, do kin pak ale přicházely většinou pod jinými názvy a s jinými zpěvními čísly. Přesto se laskavému posluchači pokusíme přiblížit alespoň některé operety, premiérované v roce 1937.
Náš výběr zahajuje melodické tango "Až sluníčko zas půjde spát" z jedné z výše pojednaných operet s neznámou historií uvedení. Autorem hudby byl skladatel a klavírista maďarského původu Ferenc Julaj (někdy též na etiketách gramodesek uváděný jako F. Gyulai). Kromě této operetní melodie najdeme na dobových gramodeskách ještě několik dalších písniček tohoto autora, z nichž patrně nejznámější je slowfox "Píseň psacího stroje" z filmu "To neznáte Hadimršku".
"Operetu bojovného mládí" s názvem "Kikiriki", z níž vyšly na gramodeskách tři písničky (4-6), uvedl ve Švandově divadle na pražském Smíchově divadelní podnikatel a také představitel hlavní role v tomto kusu Jára Kohout. Autor hudby k této operetě Luděk Pacák uvádí, že jeho dílo mělo sociální námět a že tak vlastně bylo - v Čechách prý vůbec poprvé - na jevišti operetní scény "prezentováno tovární prostředí a pojednána socializace podniku".
Na stejné scéně měla krátce nato premiéru romantická opereta o třech jednáních "Cikánská princezna" s hudbou plodného autora Jaroslava Jankovce. V různých verzích vyšlo na gramodeskách několika značek celkem pět písniček z tohoto díla (7-11). Jankovec byl mimoto autorem hudby ještě k operetám "Vrabčák" (13-17) a "Zelená se, zelená" (18-23), které byly také uvedeny ve Švandově divadle.
Náš výběr uzavírají tři melodie z lidové operety "Okolo rybníka", odehrávající se kdesi v idylickém zákoutí jižních Čech. Hudbu složil Eduard Ingriš a písničky otextovali Míla Jaroš (24, 25) a tehdejší ředitel OSA Antonín Čejka (26). Na gramodesky už nebyly natočeny další tři melodie (tango "Zpívám jen tobě" a waltzy "Jenom vám" a "Píseň domova"), které v tomto nenáročném díle zaznívaly.
Vybral, sestavil a komentář napsal producent řady Historie psaná šelakem Gabriel Gössel
Diskuze k albu