Různí interpreti
Historie psaná šelakem - Písně z českých zvukových filmů V. 1934-1936
Podobné tituly
Speciální podstránky
Informace o albu
Další pokračování našeho seriálu věnovaného melodiím z českých filmů, které byly natočeny na dobové gramodesky, zahajují čtyři písničky z melodramatu Dokud máš maminku, premiérovaného v říjnu roku 1934. Titulní píseň (4) vyšla na gramodeskách hned pěti různých značek a je zde uvedena v poněkud plačtivém podání herečky Antonie Nedošínské. Další melodii (1) z tohoto filmu nazpívala svým neškoleným hláskem Lída Baarová, v jejímž podání zaznívala i z filmového plátna.
Folklorně laděný film Na Svatém Kopečku byl natočen podle stejnojmenné operety s hudbou V. A. Viplera. Dvě zde zařazené písně (5, 6) nazpívala pod označením "Symfonic-duo" populární pěvecká dvojice Tino Muff a Vašek Zeman, která měla téměř monopol na písničky vycházející tehdy na etiketě Odeon. Podobné postavení měla na etiketě Esta proměnná dvojice tenoristů "Harmony duo", která nazpívala následující dvě melodie (7, 8) z filmu Matka Kráčmerka, a též jedinou melodii z filmu Tatranská romance (9), který přišel do českých kin v lednu roku 1935.
I další písničky (10-19) pocházejí z filmových premiér roku 1935. Stelibského melodie "Sbohem, mé štěstí" (18) byla původně použita v jeho operetě "Podej štěstí ruku", zfilmované o rok později pod názvem Rozkošný příběh. Zde však již nezazněla, neboť byla mezitím zařazena do filmu Pozdní láska. Na gramodesku Ultraphon ji nazpívala za doprovodu orchestru R. A. Dvorského Čechoameričanka jménem Tessa Lorelli, která tehdy pobývala v Československu a jeden čas spolupracovala také se souborem loutkového divadla profesora Josefa Skupy.
Závěr této sestavy patří písničkám z několika filmů uvedených na plátna českých kin v roce 1936. V případě nahrávek melodií z melodramatu Světlo jeho očí (23) a filmové veselohry Ta naše jedenáctka (24, 25) šlo o jedny z vůbec posledních snímků na gramodeskách zahraničních firem, které se v tomto roce z československého trhu stáhly. Domácí trh tak plně ovládly gramodesky tuzemských firem Ultraphon a Esta, které občas doplnily české snímky na gramodeskách značky HMV lisované v severočeském Ústí nad Labem.
Úmyslně nebyly do této sestavy zařazeny písničky, které zazněly ve filmových veselohrách Hej-rup! a U nás v Kocourkově, premiérovaných v roce 1934. Laskavý posluchač je najde v již dříve vydaném kompletu melodií Jaroslava Ježka na slova Voskovce a Wericha.
Vybral, sestavil a komentář napsal producent řady Historie psaná šelakem Gabriel Gössel
Diskuze k albu