Různí interpreti
Historie psaná šelakem - Album Ultraphonu 3 - 1932
Podobné tituly
Speciální podstránky
Informace o albu
Album Ultraphonu 3 - rok 1932
Produkce gramodesek, které uvedla na trh ve třetím roce své existence česká gramofonová firma Ultraphon, je ohraničena zhruba objednacími čísly 10370 - 10590. Náš průřez jejich repertoárem zahajuje snímek určený k poctě IX. všesokolskému sjezdu, což měla být jedna z hlavních společenskopolitických událostí roku. Premiérově se na Ultraphonu objevily nahrávky v podání tanečního orchestru "Alcron Jazz" řízeného kapelníkem Harry Ostenem (tracky 2 a 24). Tento muzikant a komponista původem z moravského Fryštátu (vlastním jménem Vítězslav Grzyb) nahrál krátce předtím se svým tanečním souborem pod označením "Polydor jazz" řadu snímků pro etiketu Polydor a pro změnu jako "Harlem Melody Band" - již ve studiu Ultraphonu - natočil též několik snímků s maďarskými vokalisty, jež byly určené k vydání na maďarském trhu na etiketách Radius a ABC Electro Record (track 23).
Ultraphonu se postupně dařilo uzavřít smlouvy s řadou populárních interpretů, kteří předtím nahrávali pro zahraniční gramofonové společnosti. Poprvé tak pro Ultraphon začali nahrávat komici Ferenc Futurista (track 19), Béda Bozděch (track 20), Ivo Rubín (track 18), Jára Kohout či Vlasta Burian. Premiéru zde měl i orchestr E. F. Buriana - z několika nahrávek, které pro Ultraphon v tomto roce pořídil, byl ovšem pro domácí trh vylisován jen dodnes populární titul "Kaktus". Několik snímků jeho orchestru s maďarskými vokalisty bylo určeno pro maďarský trh, čtyři reklamní nahrávky propagující rozhlasové přijímače si objednala firma Telefunken (track 21) a nevydaný zůstal titul "Opice", který zazněl ve filmu "Před maturitou". Oblibu trampských písní se pokusila třemi nahrávkami prodloužit Voldánova parta - dvě písně s tímto souborem jsme zařadili i na tento výběr (tracky 6 a 7).
Vedlejší laciná etiketa mateřské firmy Artona přicházela s dalšími nahrávkami někdy poněkud obhroublých komických scének - na tento výběr byly zařazeny tři z nich v podání dvojice Vojta Merten a Valja Petrová (tracky 5, 9 a 13). Na etiketách gramodesek ovšem interpreti uváděni nebyli a autora těchto výstupů Dr. Karla Tobise skrýval poměrně průhledný akronym Sitob.
Ultraphon pamatoval i na své zákazníky z řad německy mluvícího obyvatelstva ČSR. V roce 1932 vydal celkem více než šest desítek německy zpívaných populárních písniček, včetně německých verzí úspěšných titulů českých autorů. Z hostujících německých umělců natočil během svého koncertního turné v Praze dvoudílnou verzi Straussova valčíku "Na krásném modrém Dunaji" německý dívčí pěvecký soubor Singing Babies (track 17). Na závěr této sestavy je jako ukázka německého repertoáru zařazena píseň "Heute Nacht oder nie" z úspěšného německého filmu "Píseň noci", která byla v české verzi natočena snad na všechny značky gramodesek, které u nás tehdy vycházely.
Základ repertoáru gramodesek značky Ultraphon v roce 1932 ovšem i nadále tvořily četné nahrávky tanečních orchestrů R. A. Dvorského, F. A. Tichého a Jaroslava Ježka, salonního orchestru Antonína Drábka či dechového orchestru kapelníka Milinovského. Tyto nahrávky najde laskavý posluchač i na řadě dalších titulů vycházejících v edici "Historie psaná šelakem".
Vybral, sestavil a komentář napsal producent řady Historie psaná šelakem Gabriel Gössel
Diskuze k albu