Pražští madrigalisté
Harant, Handl-Gallus: Missa quinis vocibus etc - Harmoniae morales, Missa super
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Miroslav Venhoda. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Kryštof Harant (1564-1621), známý široké veřejnosti zejména jako jeden z českých šlechticů popravených 21. června 1621 na Staroměstském náměstí v Praze za účast při povstání českých stavů, byl ovšem v neposlední řadě také vyhlášeným vzdělancem a mimo jiné i velmi dovedným skladatelem. Přestože dnes poprvé na CD vydávaný komplet jeho díla je jen žalostným torzem původně značně rozsáhlého a do dnešních dnů bohužel nedochovaného celku, vydává cenné svědectví o obrazu české hudební tvorby přelomu 16. a 17. století. Rodem Slovinec, jenž ale většinu života prožil v Čechách - Harantův vrstevník Jacob Handl-Gallus (1550-1591) - patří k pozoruhodným tvůrcům epochy setkávání pozdní renesance a raného baroka. Z jeho virtuózní a bohaté tvorby jsme tentokrát vybrali osmihlasou parodickou Missu super "Elisabethae impletum est tempus", využivající dvojsborové techniky. Ze světské tvorby zazní na této nahrávce výběr se sbírky Harmoniae morales, k jejímuž vytvoření byl Handl vyzván svými přáteli, kteří pociťovali nedostatek necírkevní zábavné hudby a inspirovali skladatele k výběru textů s moralizujícím, didaktickým či humorným laděním, často ve formě hříček, básní a průpovídek. Latina a moralizující název měl sbírku distancovat od frivolnosti italského madrigalu, kam ovšem Harmoniae morales tak jako tak patří. Ozdobou starších, ale moderně ošetřených nímků je vytříbená a dodnes posluchače oslovující muzikalita českého sbormistra Miroslava Venhody (1915-1987), vyhlášeného specialisty na předklasická obdobíevropské hudby Slogan: S Miroslavem Venhodou na rozhraní renesance a baroka
Diskuze k albu