Různí interpreti
Přijďte sem k nám
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Rudolf Pellar. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Komentář k původnímu albu 11 0584 vydaného Pantonem v roce 1975:
Vyznáním skladatele Z. Petra "Přijďte sem k nám" bych vlastně mohl končit, neboť co je třeba k němu dodávat? Ale přece jen malé zastavení. Zdeněk Petr, narozený 21.9.1919 v Kopřivnici, studoval filologii na Karlově universitě, po válce tamtéž hudební vědu a estetiku. Jako hudební redaktor a hudební režisér prochází začátky nové zábavné hudby u nás v celé její šíři, vyzbrojen zkušenosti ze spolupráce s orchestry R. A. Dvorského a Karla Vlacha, především však znalosti díla v tomto oboru nejčeštějšího a vpravdě originálního - skladatelského odkazu Jaroslava Ježka.
Při své rozhlasové redaktorské práci v roce 1951 píše společně s Vladimírem Dvořákem dnes již slavnou rozhlasovou komedii "Sto dukátů za Juana". Narodily se písničky, které svojí prostotou a líbezností zůstávají majetkem většiny našich lidí bez ohledu na věk. "Stejně voní žluté květy šafránu jako tvoje vlasy Kristínko" - viďte, že v duchu slyšíte hned melodii? Ano, je to "Píseň pro Kristínku", ale nejen ta, mohl bych jmenovat dlouhou řadu písní, jejichž narození jsem již sledoval při premiérách v divadle či na televizní obrazovce. Mám radost, že tato gramofonová deska ty nejlepší záběry Petrovy tvorby vystihuje. Alespoň některé písně z českých muzikálů "Filosofská historie" a "Pan Pickwick" na překrásné texty Ivo Fischera, rozkošné písničky z televizních muzikálů "Příliš krásná dívka" a "Muž, který se spustil", šanson z hudby k Osbornově hře "Komik", nazvaný "Sentimentální klavír" - ty všechny vystupují z gramofonových drážek bez pathosu a bombastičnosti.
Druhá strana tohoto skladatelského gramofonového profilu obsahuje závažnější skladby. "Scherzino" pro orchestr (1973), výběr z cyklu "Ptačí písničky (1970)", "Ukolébavka" z "Pražských písniček" dokumentují skladatelský přístup Zdeňka Petra, kterému vždy bylo těch základních 32 taktů písňové formy poněkud málo, který svým hudebním jazykem je ojedinělý, poněvadž se nikdy neohlížel na různé módní vlny. Ano, prostota, původní melodie, českost, láska k lidem, to vše zaznívá při poslechu třeba "Červené aerovky" či jedinečné masové písně "Zítra". Ale snad nejvíc v písni "Přijďte sem k nám", poněvadž písně o Praze jsou v pojetí skladatele Zdeňka Petra jeho občanským vyznáním té Praze, která symbolisuje tradici hudebního, pokrokového a socialistického národa.
Věřím, že vnímavý posluchač při poslechu této profilové gramofonové desky pochopí, že dobrá česká muzika zůstává bez ohledu na to, že hudební móda kličkuje mezi námi svým jepičím životem.
Jiří Malásek
Diskuze k albu