Různí interpreti
Historie psaná šelakem - Album Ultraphonu 2 - 1931
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Petr Kareš. ×
Podobné tituly
Speciální podstránky
Informace o albu
Od počátku roku 1931 nahrával taneční písničky na etiketu Ultraphon hlavně studiový Jazz-orchestr Ultraphonu řízený kapelníkem J. J. Liborem. V řadě případů se pan kapelník také přidával ke zpěvu Františka Kreuzmanna, Vlado Klemense či Járy Pospíšila, občas zpíval též sólově. Salonní snímky nahrával orchestr Radiojournalu, pochodové snímky měly vyhrazeny hlavně soubory Vojenská hudba 5. pěšího pluku a Hudba Národní gardy č. 1. Počátkem roku se na etiketě Ultraphon poprvé objevily nahrávky Kolínské hudby Kmochovy, avizované již v roce 1929. Průběžně také vycházely další četné snímky s nahrávkami písniček z her Osvobozeného divadla v podání orchestru Jaroslava Ježka a se zpěvem většinou Voskovce s Werichem.
Koncem léta začal pro etiketu Ultraphon nahrávat R. A. Dvorský se svými Melody Boys. Kromě tanečních písniček a melodií z českých filmů nahrál i řadu písniček zpívaných německy a dokonce několik melodií zpívaných maďarsky - čtyři takové snímky jsme zařadili jako bonus na konec tohoto výběru. Pod označením Orchestr Červené sedmy natočil Dvorského orchestr také několik písní z repertoáru kabaretu Červená sedma, v té době již deset let zaniklého. Ke stálým členům tohoto kabaretního sdružení patřil i František Hvížďálek, který zde přednáší dvoudílné pásmo nazvané Zimní dobrodružství.
Několik málo snímků natočil pro Ultraphon také orchestr Cink & Schwarz účinkující tehdy v baru pražského hotelu Juliš (jeho kapelník František Cink vedl do roku 1929 soubor Melody Makers, v němž účinkovali i R. A. Dvorský a Leo Schwarz).
Záhadou dodnes růstává složení či identita souboru uváděného na etiketách gramodesek pod označením Fred Fredolly Band, dirigovaného Emilem Končekem, který doprovodil například zpěv Jindřicha Plachty či Hugo Haase. Jedinou možnou nápovědu zde nabízí fotografie orchestru, který tehdy doprovázel na evropském turné (se zastávkou i v Praze) černošskou zpěvačku Josephine Bakerovou - měl na bubnu nápis "Fredolly Boys Band". Složení tohoto orchestru se během celého turné průběžně obměňovalo, rozpadal se a byl znovu sestavován - je tedy možné, že na několika takto označených snímcích hraje jádro onoho původního souboru, sestaveného výlučně z evropských hudebníků.
Své první snímky natočily v tomto roce pro Ultraphon zpěvačky Slávka Grohmannová a Máňa Hanková. Ze zpěváků na této značce debutovali Sláva Grossmann, Richard Kubla, Ferri Mandaus, ze šansoniérů pak Jiří Červený, František Hvížďálek či Karel Balling. Opadající zájem o trampskou tvorbu oživovaly soubory "Song Club" a "Staří kamarádi".
Celkem byly do českého katalogu gramofonové firmy Ultraphon v roce 1931 zařazeny asi tři stovky nových snímků. Do zisku pomohlo tehdy ještě silně zadlužené firmě hlavně Vackovo tango Cikánka v podání R. A. Dvorského a jeho Melody Boys. Za krátkou dobu se údajně prodalo 100 000 výlisků této desky.
Řadu nahrávek na gramodeskách značky Ultraphon, které také vznikly v roce 1931, najde laskavý posluchač i na několika dalších dříve vydaných titulech edice Historie psaná šelakem.
Vybral, sestavil a komentář napsal producent řady Historie psaná šelakem Gabriel Gössel
Diskuze k albu